Plastyka

czwartek, 30 kwietnia

KLASY 7

W związku z tym, że być może w tym roku szkolnym nie wrócimy do tradycyjnej formy pracy w szkole, proszę przysłać na mój adres mail-owy wszystkie prace, które były przeze mnie zadane od 25.03.2020. a których do tej pory nie otrzymałem. Tylko w ten sposób będę mógł je ocenić i postawić oceny !!! 

Witam serdecznie. Dziś ponownie chciałbym podjąć temat happeningu i performance, ale w bardziej praktycznej formie – projektu artystycznego. Definicję takiego działania znajdziecie tutaj:   https://sjp.pwn.pl/slowniki/artystyczny.html  .

Zdaję sobie sprawę, że na początek trudno będzie Wam samodzielnie "opracować" projekt artystyczny na wybrany temat.

Najczęściej nad takim zadaniem pracują całe zespoły, czy grupy w których ich członkowie dzielą się zadaniami i rolami. Przykładów rozmaitych projektów możecie szukać w Internecie, np. tutaj:

 http://www.mlodzirazem.pl/wolontariat/index.php/przyklady-zrealizowanych-projektow

 http://strona.sp-letowe.pl/2018/05/23/projekty-artystyczno-edukacyjne-uczniow-klasy-vii-ciag-dalszy/

 http://pspkobielewielkie.szkolnastrona.pl/a,283,projekt-artystyczno-edukacyjny-uczniow-klasy-vii-pt-kolor-tez-jest-wazny

 http://www.szkolap6.nazwa.pl/joomla/index.php/nasze-dzialania/1730-projekt-artystyczno-edukacyjny-arcydziela-malarstwa

Jak widzieliście – tematów i możliwości tworzenia projektów jest mnóstwo … Moim celem na dziś jest uświadomienie Wam, jak wielkie znaczenie dla naszego wspólnego (ale i indywidualnego) życia, ma nasza inicjatywa, pomysłowość i umiejętność współdziałania. Jestem pewien, że takie ciekawe, pożyteczne i inspirujące działania są możliwe także w naszym środowisku.

Trzeba tylko … chcieć !

    Dzisiejsze zadanie domowe dla chętnych (dodatkowa ocena) polega na:

1. Stworzenie kilkuosobowej grupy do realizacji projektu (2 – 5 osób).

2. Opracowanie projektu artystycznego happeningu na ważny społecznie temat.

3. Przydzielenie ról i zadań poszczególnym członkom grupy.

4. Określenie czasu i miejsca prezentacji.

5. Wybór środków, materiałów, gadżetów itp. potrzebnych do realizacji projektu.

6. Podanie sposobu powiadomienia potencjalnych odbiorców o planowanej prezentacji.

Gotowe projekty zawierające powyższe uzgodnienia, proszę opisać podając imiona i nazwiska, klasę członków grupy i jaką rolę pełnili w zespole. Na gotowe prace czekam do 11.05.2020. Mam nadzieję, że jak na uczniów klas 7-mych przystało, znajdą się wśród Was inteligentni i ambitni uczniowie, którym będzie się CHCIAŁO …

 Pozdrawiam i życzę ciekawych pomysłów – powodzenia.

Janusz Paliwoda

wtorek, 28 kwietnia

KLASY 4

W związku z tym, że być może w tym roku szkolnym nie wrócimy do tradycyjnej formy pracy w szkole, proszę przysłać na mój adres mail-owy wszystkie prace, które były przeze mnie zadane od 25.03.2020. a których do tej pory nie otrzymałem. Tylko w ten sposób będę mógł je ocenić i postawić oceny!!!

Witam ponownie. Ostatnio "mówiliśmy" o różnych technikach plastycznych. Dziś szczegółowiej poruszymy temat kolażu – szczególnej ale wyjątkowo jak sądzę atrakcyjnej techniki. Kolaż (z j. francuskiego "collage") daje artyście wyjątkowo szerokie możliwości wyrażenia swoich pomysłów i emocji. Myślę, że w przeszłości stosowaliście już ten rodzaj wypowiedzi artystycznej, ale pewnie nie nazywaliście go w ten sposób. No cóż – na początek sprawdźmy co to takiego ów KOLAŻ.

 https://blogkreatywny.pl/kolaz/

 https://pl.wikipedia.org/wiki/Kola%C5%BC

Przykłady kolażu znajdziecie bez trudu np. tutaj:

 https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=kola%C5%BC+plastyka+obrazy&sa=X&ved=2ahUKEwjOqZ6xlYjpAhXF-yoKHbGkBFoQsAR6BAgJEAE&biw=1366&bih=626

Jak widzicie pracę tego rodzaju można wykonać w prosty a jednocześnie ciekawy sposób z ogólnodostępnych materiałów.  Nie podaje Wam konkretnego "linka" w Internecie by nie sugerować Wam konkretnego tematu i sposobu wykonania, ale z łatwością takie "instruktażowe" filmiki znajdziecie na youtube. Zatem dzisiejsze wasze zadanie polega na wykonaniu jednego kolażu (użyjcie jak najwięcej różnorodnych materiałów) na kartce A4 lub A3 na dowolny temat i sfotografujcie ją. Pamiętajcie by swoją pracę opatrzeć imieniem i nazwiskiem, klasą oraz tematem lub tytułem pracy, a potem przesłać na moją pocztę mail-ową  paljan@o2.pl

 Dobrej zabawy.   Janusz Paliwoda.

piątek, 24 kwietnia

KLASY 6

Dzień dobry. Dzisiaj kolejne nasze "spotkanie" ze sztuką. Tematem lekcji jest  sztuka ludowa . Tak – wspominaliśmy o niej w przeszłości, jednak jej bogactwo i znaczenie dla naszej współczesnej kultury jest tak wielkie, że warto przyjrzeć się jej ponownie nieco bliżej. Wiele gatunków i form artystycznych ma swe korzenie właśnie w sztuce ludowej. Warto mieć tego świadomość by lepiej rozumieć współczesność. Trzeba też wiedzieć, że nie byłoby tej sztuki bez jej twórców oraz to, że w każdej części kraju, czy regionie świata ma ona inną charakterystykę. Poczytajcie o tym tutaj:

 https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ludowa-sztuka;3934272.html

 https://www.polishnews.com/sztuka-ludowa

 https://naludowo.pl/kultura-ludowa/pojecia-definicje/sztuka-ludowa-w-polsce-historia-definicja-motywy-podzial.html

 https://www.google.com/search?ei=rkGhXtSYG-b4qwGFqJmIBA&q=Sztuka+ludowa+przyk%C5%82ady&oq=sztuka+ludowa&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQARgBMgQIABBHMgQIABBHMgQIABBHMgQIABBHMgQIABBHMgQIABBHMgQIABBHMgQIABBHUABYAGD0RmgAcAJ4AIABAIgBAJIBAJgBAKoBB2d3cy13aXo&sclient=psy-ab

Także w naszym regionie możemy znaleźć ślady sztuki ludowej, np. w Muzeum Kultury Ludowej w Osieku, czy Muzeum Etnograficzne w Toruniu. Zadaniem nas – współcześnie żyjących jest troska o zachowanie dziedzictwa ludowej kultury naszego regionu i kraju. Pierwszym krokiem w tym "dziele" jest poznanie jej historii i bogactwa.

 Dzisiejsze zadanie domowe dla chętnych ("za dodatkową" ocenę), polega na wykonaniu z papieru kolorowego stroju ludowego z wybranego regionu Polski. Praca powinna być "płaska", pełna szczegółów, przyklejona do kartki formatu A4, zawierać imię i nazwisko autora, klasę oraz nazwę regionu którego jest ilustracją. Całość proszę przesłać na mój adres mail-owy:   paljan@o2.pl  do końca kwietnia.

 Pozdrawiam.   Janusz Paliwoda

czwartek, 23 kwietnia

KLASY 7

Witam ponownie. Prawda że nowe formy dzieł artystycznych o których "mówiliśmy" na poprzednich zajęciach są trudne do zrozumienia, ale "niestety", a może "stety" kończąc szkołę podstawową trzeba mieć o nich choćby minimalną wiedzę.

Dziś zajmiemy się ciekawymi – jak sądzę – formami wyrazu artystycznego jakimi są: happening i performance . Co ciekawe do "zastosowania" tych form nie potrzeba być profesjonalnym artystą. Każdy może wypowiadać się w ten często bardzo ekspresyjny, a czasami kontrowersyjny  sposób. O tym czym jest happening i performance i czym one się różnią (a może nie) dowiecie się tutaj:

 https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/happening;3910008.html

 https://ninateka.pl/kolekcja/sztuka-wspolczesna/alfabet-artykul/ksw-happening

 https://www.youtube.com/watch?v=GcWtxiftMW8

 https://www.youtube.com/watch?v=Bf6U8Kunc0E

            https://pl.wikipedia.org/wiki/Performance

            https://www.youtube.com/watch?v=02KvPdKmGWg

            https://www.youtube.com/watch?v=Pti6GJk_TEI

Widzieliście przykłady happeningu i performance'u, ale czym różnią się lub nie te formy wypowiedzi ? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie:

 https://brainly.pl/zadanie/7466470

 http://gdziejestsztuka.pl/happeningi-performance/

 https://prezi.com/odumr0g6i3fo/happening-i-performance-zywe-formy-sztuki/

Jak widzicie omawiane dziś formy mogą wydawać się "dziwne", niezrozumiałe … , jednak ich pojawienie się to efekt poszukiwań artystycznych jakich odwiecznie podejmują artyści na całym świecie. To co – może teraz Wy spróbujecie? Tak wiem – trzeba przełamać w sobie nieśmiałość, poczucie zawstydzenia, uwolnić się od myślenia schematycznego, a przede wszystkim trzeba mieć własny oryginalny POMYSŁ !  Nie, nie bójcie się nie każe Wam wyjść na ulicę z własnym "projektem". Jednak w ramach zadania domowego proszę poszukajcie w Internecie przykład 1 prezentacji happeningu lub performance, a następnie po jego obejrzeniu opiszcie swoje wrażenia i wnioski. Wasze spostrzeżenia wraz z linkiem gdzie będę mógł znaleźć wybrany przez Was materiał, prześlijcie na mój adres mail-owy:  paljan@o2.pl .  Nie zapomnijcie o podaniu swojego imienia i nazwiska oraz klasy. Miłej zabawy.

 Pozdrawiam.  Janusz Paliwoda

środa, 22 kwietnia

KLASY 5

Dzień dobry. "Spotykamy się" kolejny raz na zajęciach, które mam nadzieję że okażą się dla Was interesujące i inspirujące.

Na poprzednich lekcjach mówiliśmy o rozmaitych rodzajach kompozycji w obrazie. Dziś w pewnym sensie podsumujemy to zagadnienie od strony teoretycznej i praktycznej. Na początek przeczytajcie proszę to:

 https://pl.wikipedia.org/wiki/Forma_(sztuka)

 https://epodreczniki.pl/a/kompozycja-obrazu—uklad-elementow-w-pracy-plastycznej/DC9V0X7nF

 https://www.google.com/search?sa=X&q=Uk%C5%82ad+form+w+naturze&tbm=isch&source=univ&ved=2ahUKEwiWxPiMjvnoAhX4AhAIHcEhDJcQsAR6BAgKEAE&biw=1366&bih=626

Jak widzicie sama przyroda dostarcza twórcom niezliczonych przykładów, pomysłów i inspiracji. Waszym zadaniem na dziś to:

     1. Wykonanie 2 prac plastycznych o tematyce związanej z przyrodą (każda w innego rodzaju kompozycji) na kartkach formatu A4, w dowolnej technice.

     2. Opisanie każdej pracy (oddzielnie) – co ona przedstawia (tytuł), jaka to kompozycja i jaka technika wykonania.

     3. Podanie imienia i nazwiska autora i klasę.

     4. Sfotografowanie i przesłanie całości na mój adres mail-owy:  paljan@o2.pl  do końca tygodnia.

Powodzenia. Pozdrawiam.  Janusz Pliwoda

wtorek, 21 kwietnia

KLASY 4

Dzień dobry po świętach. Jak się macie – mam nadzieję że święta były udane. Pora jednak wziąć się do pracy.

Dzisiaj pomówimy (a Wy poćwiczycie samodzielnie w domu) o technikach malarskich. Jak wiecie sztuki plastyczne mają  wielorakie formy. Jedną z nich jest malarstwo, w którym wykorzystuje się rozmaite techniki, narzędzia i materiały. W szkole najczęściej posługujemy się rysunkiem (ołówek, kredka), rzadziej malujemy farbami, dlatego teraz trochę więcej miejsca poświęcimy malowaniu farbami właśnie. Z teoretyczną stroną tego zagadnienia możecie zapoznać się tutaj:

 https://matura-z-historii-sztuki.pl/malarstwo-cz-2-techniki-malarskie/

 http://www.magazynsztuki.pl/category/techniki-malarskie/

Myślę, że tyle teorii wystarczy. Czas przejść do ćwiczeń praktycznych. Pamiętajcie o zabezpieczeniu przed pobrudzeniem swego ubioru i miejsca pracy. Jak można się "bawić" farbami możecie się przekonać oglądając materiał, który znajdziecie tu:

 https://www.youtube.com/watch?v=TbmbuVH8Ynw

 https://www.youtube.com/watch?v=wHQbMuSkl9k

 https://www.youtube.com/watch?v=HZllzJF2S_o

 https://www.youtube.com/watch?v=-MJJM4ONdwE

Jak widzicie możliwości i pomysłów malarskich przy wykorzystaniu narzędzi często będących w zasięgu ręki jest całe mnóstwo. Wystarczy tylko … chcieć .

 Waszym zadaniem na dziś jest wykonanie 1 pracy malarskiej na kartce formatu A4 (lub większej) wykorzystując do tego prostych domowych narzędzi (ale mogą być też pędzle malarskie) o tematyce wiosennej i dostępnych rodzajów farb. Następnie zróbcie proszę zdjęcie waszej pracy (dodajcie swoje imię i nazwisko oraz klasę), napiszcie co ona przedstawia oraz czego użyliście do jej wykonania. Gotowe dzieło przyślijcie na mój adres mail-owy:  paljan@o2.pl.

 Pozdrawiam i tradycyjnie życzę dobrej zabawy.  Janusz Paliwoda

piątek, 17 kwietnia

KLASY 6

Witam po dłuuugiej przerwie świątecznej. Mam nadzieję, że dostatecznie wypoczęliście i teraz z "ochotą" będziecie kontynuować poprzedni temat związany z architekturą. Temat na dziś: "Na tropie architektury". Jak już wspominałem na poprzedniej lekcji zagadnienie to jest bardzo rozległe, a jednocześnie jego przykłady spotykamy na każdym niemal kroku.

Zatem przyjrzyjmy się architekturze raz jeszcze i nieco dokładniej (kto wie, może kiedyś ktoś z Was zostanie architektem).

Myślę, że najlepiej będzie, jeśli najpierw przypomnicie sobie zmiany w architekturze jakie zachodziły przez minione wieki, a następnie obejrzycie jej przykłady. Zaczynamy:

http://zasoby.open.agh.edu.pl/~08tszymanski/data/chronologia.html

http://www.sp1wadowice.iap.pl/pliki/materialy/przewodnik_architektoniczny.pdf

http://chodor-projekt.net/encyclopedia/teorie-architektury/

https://prezi.com/6vfq0otnum3r/historia-architektury/

https://slideplayer.pl/slide/828777/

www.google.com/search?q=najsłynniejsze+budowle+świata+prezentacja&tbm=isch&ved=2ahUKEwiL2YeXw-zoAhVTyioKHd_SB8gQ2-cCegQIABAA&oq=najsłynniejsze+budowle+świata&gs_lcp=CgNpbWcQARgBMgIIADICCAA6BggAEAcQHlDiyQJYgN4CYNPzAmgAcAB4AIABkwGIAeEGkgEDNC40mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=3RaYXsv2ENOUqwHfpZ_ADA&bih=626&biw=1366

Każdy z nas mieszka w jakimś budynku (jednorodzinnym, wielorodzinnym, nowym, starym), dlatego dobrze jest wiedzieć jakiego rodzaju to obiekt.

Wasze zadanie na dziś to:

1. Wyszukanie i wybranie 5 budowli (każdy z innej epoki architektonicznej)

2. Opisanie tych przykładów (proszę podać co to za obiekty, gdzie się znajdują i z jakiej epoki pochodzą)

3. Wydrukowanie ich na kartkach A4 wraz z opisem i podpisanie waszym imieniem i nazwiskiem (+ klasa)

Gotowe prace proszę zachować i przedstawić na naszej lekcji w szkole kiedy będzie to już możliwe.

 Pozdrawiam. Janusz Paliwoda

czwartek, 16 kwietnia

KLASY 7

Witam po świętach. Mam nadzieję, że "biesiadowanie" Wam nie zaszkodziło . Multimedia o których mówiliśmy ostatnio to temat "na czasie". Wpisuje się on w zagadnienie znacznie szersze, o którym właśnie teraz …

Sztuka współczesna powstawała często jako przeciwieństwo wcześniejszych nurtów i kierunków. Tak zresztą bywało w każdej epoce czy okresie rozwoju kultury i sztuki. Pojawianie się nowych narzędzi, technologii, kierunków filozoficznych, czy zjawisk społecznych wyzwalało w artystach nowe inspiracje i środki wyrazu (dotyczy to wszelkich form sztuki). Z niektórymi z nich mogliście się spotkać już wcześniej, a inne są prawdopodobnie Wam mało, lub wcale nieznane. Z takimi pojęciami  jak "pop-art",  "postmodernizm",  "konceptualizm",  czy "minimalizm" spotykamy się raczej rzadko, więc nic dziwnego że są nam … "obce". Czas więc, byście jako siódmoklasiści – osoby inteligentne i kulturalne zapoznali się z nimi choćby w minimalnym zakresie. Najprościej będzie jeśli odpowiedniego materiału poszukacie tutaj:

 https://pl.wikipedia.org/wiki/Pop-art

 https://rynekisztuka.pl/2012/10/19/pop-art-sztuka-zrozumiala/

 http://www.rhij.nl/pop-art.htm

 https://www.magazynvip.pl/10-tworcow-pop-artu-ktorych-wypada-znac/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Postmodernizm_(sztuka)

https://www.wszpwn.com.pl/pl/artykuly-1/postmodernizm.html

http://aleklasa.pl/matura/c318-trudne-pojecia/postmodernizm

http://www.rhij.nl/konceptualizm.htm

https://pl.wikipedia.org/wiki/Sztuka_konceptualna

https://ninateka.pl/kolekcja/sztuka-wspolczesna/alfabet-artykul/ksw-konceptualizm

https://pl.wikipedia.org/wiki/Minimalizm_(sztuki_plastyczne)

https://eszkola.pl/jezyk-polski/minimalizm-w-sztuce-2438.html

https://prezi.com/ia-jnkptikl5/minimalizm-w-sztuce/

 Jak widzicie materiałów omawiających (pokazujących) dzisiejsze zagadnienia jest mnóstwo. Przyznaje – jest to temat niełatwy, ale tym niemniej warto się z nim zapoznać (szczególnie ciekawy jest ostatni z proponowanych materiałów).

Wasze  dzisiejsze zadania to:

1. Zapisanie w zeszytach krótkich definicji poznanych dziś pojęć (pop-art, postmodernizm, konceptualizm, minimalizm)

2. Przedstawienie po 1 przykładzie malarskim lub rzeźbiarskim wyżej wymienionych nurtów w sztuce wraz z nazwiskami ich autorów.

Po powrocie do szkoły sprawdzę, czy zadania te zostały wykonane (czy znalazły się w zeszytach).

Pozdrawiam i życzę miłych "kontaktów" ze sztuką współczesną.

 Janusz Paliwoda

środa, 15 kwietnia

KLASY 5

Witam Was po przerwie świątecznej. Mam nadzieję, że po tej obfitej biesiadzie chętnie zrobimy coś pożytecznego.

Dziś będziemy kontynuować temat kompozycji w pracy plastycznej. Tym razem przyjrzymy się kompozycji rytmicznej.

Z pojęciem rytmu spotykamy się na każdym kroku – w muzyce, w przyrodzie, w naszym życiu codziennym. Jestem pewien, że każdy z nas bez trudu może wskazać przykłady rytmu. By lepiej zrozumieć to pojęcie proszę zapoznać się z materiałem, który znajdziecie tutaj:

 https://sjp.pwn.pl/slowniki/rytm.html

 https://zebza.net/rytm-powtorzenia/ 

 oraz tutaj:

https://epodreczniki.pl/a/wzor-na-tapecie—kompozycja-rytmiczna/D1C44AuTQ

http://scholaris.pl/resources/run/id/71354

https://www.youtube.com/watch?v=XDghbViYf-A

 Po tych informacjach "teoretycznych" zauważycie sami, że znalezienie rytmu wokół nas nie stwarza najmniejszych problemów. Zatem waszym zadaniem na dziś (na ocenę) jest wykonane pracy plastycznej w dowolnej technice i formacie, z wykorzystaniem dowolnych (dostępnych) materiałów w sposób zgodny z wymogami rytmu. Gotową pracę proszę sfotografować telefonem kom., a zdjęcie zachować w aparacie do czasu naszego spotkania w szkole, gdzie będzie można ją omówić i ocenić. Oczekuję ciekawych, niebanalnych, oryginalnych samodzielnie wykonanych prac (z wykorzystaniem różnorodnych materiałów). Tradycyjnie życzę Wam dobrej kreatywnej zabawy.

 Pozdrawiam. Janusz Paliwoda

środa, 8 kwietnia

KLASY 5

Witam Was serdecznie. Idą święta więc czas najwyższy przygotować się na nie od strony plastycznej. Zanim jednak przejdziemy do praktyki, zapoznajcie się proszę z materiałem mówiącym o wielkanocnych obyczajach i tradycjach kultywowanych onegdaj i dziś w Polsce. Temat ten znajdziecie tutaj:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/swiateczne-zwyczaje

https://www.youtube.com/watch?v=hWVwbiJw2g8

https://www.garneczki.pl/blog/tradycje-i-zwyczaje-wielkanocne-w-polsce/

https://dzidziusiowo.pl/po-godzinach/dom-i-kuchnia/916-wielkanoc-tradycje-i-obyczaje

Po tej porcji teorii czas na ćwiczenia praktyczne. Proszę byście w domu wykonali 1 ozdobę lub dekorację wielkanocną. Zależnie od tego co "znajdziecie" w domu, może to być element zrobiony z papieru, patyczków, makaronów, plasteliny, wydmuszek jajek, gałązek, guzików, skrawków materiałów, cekinów, wełny itp. Do Was należy wybór – co i z czego wykonacie swoje prace. Ich przykłady i instrukcje wykonania bez problemu znajdziecie w internecie (Google, You Tube).

Gotową pracę proszę sfotografować (np. tel. komórkowym). Zdjęcie zachowajcie do naszego spotkania w szkole, tak bym mógł je skomentować i ocenić.

 A dziś pozdrawiam Was i życzę zdrowia i radosnego przeżycia Świąt Wielkanocnych oraz … solidnego dyngusa.

Janusz Paliwoda

wtorek, 7 kwietnia

KLASY 4

Serdecznie witam. Zbliżamy się do świąt Wielkanocnych, zatem dziś podejmujemy temat z nimi związany. Myślę, że dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że jak co roku o tej porze chcę Was zachęcić do wykonania wielkanocnej dekoracji czy ozdoby. Pamiętajmy, że Wielkanoc to czas nie tylko tradycyjnych zabaw ale przede wszystkim czas refleksji i duchowej odnowy. Religijny aspekt tych świąt omówicie prawdopodobnie na lekcjach religii, więc my skupimy się na plastycznej ich "oprawie" . By ułatwić Wam zadanie proponuję zapoznanie się z materiałem, który znajdziecie tu:

 http://www.twojediy.pl/dekoracje-wielkanocne-zrob-to-sam/

 https://poradnikogrodniczy.pl/ozdoby-wielkanocne-z-papieru.php

 https://www.youtube.com/watch?v=WvlwgnIEZms … i inne .

Więcej materiałów z łatwością znajdziecie w internecie, wystarczy wpisać w Google hasło ozdoby lub dekoracje wielkanocne i "pojawią się" źródła, z których dowiecie się jak i z jakich materiałów można wykonać konkretną interesującą Was pracę.

 W ramach zadań praktycznych proszę wykonać 1 pracę plastyczną (np. zająca, kurczaka, wiosenne kwiaty, palmy wielkanocne itp.) z dostępnych w domu materiałów (papiery, makarony, wydmuszki jaj, wstążki, farby … ), a następnie zróbcie jej zdjęcie telefonem kom. i zachowajcie je do naszego spotkania w szkole bym mógł je ocenić.

 Tymczasem tradycyjnie życzę dobrej zabawy, ale przede wszystkim zdrowych, pogodnych, rodzinnych Świąt Wielkanocnych (i mokrego dyngusa).  Janusz Paliwoda

piątek, 3 kwietnia:

KLASY 6

Witam serdecznie. Wzornictwo przemysłowe to zagadnienie z którym spotykamy się każdego dnia na każdym kroku. Wystarczy tu wymienić dla przykładu nasze ubiory, przedmioty codziennego użytku, narzędzia itd. Równie powszechnie korzystamy z dóbr, które mieszczą się w pojęciu: ARCHITEKTURA.

O tym czym jest i jak się zmieniała przez wieki historii dowiecie się tu:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Architektura

https://pl.wikipedia.org/wiki/Styl_architektoniczny

https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_architektury

https://topflop.pl/style-architektoniczne/

https://internityhome.pl/odkrywaj/trendy/style-architektury-wspolczesnej-przewodnik/

https://www.youtube.com/watch?v=TLaCN355r5M

  Jak widzicie materiałów na temat architektury jest bardzo dużo, ale nie martwcie się są one przedstawione w prosty, krótki i jak sądzę zrozumiały sposób. Swoją drogą architektura to moim zdaniem fascynujące (choć rozległe) zagadnienie.

Po dzisiejszej lekcji oczekuję, że zapamiętacie najważniejsze style architektoniczne i zrozumiecie prawdę, że współczesna rzeczywistość w której żyjemy ma swe korzenie w przeszłości. Doceniajmy zatem dokonania wcześniejszych artystów, wynalazców, architektów, ludzi którzy wywarli swój wpływ na naszą kulturę, sztukę, cywilizację.

  Tradycyjnie życzę miłych wrażeń i przemyśleń. Janusz Paliwoda

czwartek, 2 kwietnia:

PLASTYKA, KLASY 7

Dzień dobry. W tym tygodniu zajmiemy się zagadnieniem: "Multimedia".

Klasa VII a  z tematem tym spotkała się już nieco wcześniej, więc dla niej będzie to powtórzenie i utrwalenie materiału.

Uczniowie pozostałych klas 7-mych zapoznają się z problematyką bardzo aktualną – multimedia we współczesnej sztuce i reklamie. Proszę zatem wszystkich (także kl. 7 a) o zapoznanie się z materiałem zawartym tu:

 https://pl.wikipedia.org/wiki/Multimedia

 https://sciaga.pl/tekst/68772-69-multimedia

 http://ieno.il.pw.edu.pl/Tib/Pdf/_T_11.pdf 

Myślę, że temat dzisiejszy jest dla Was atrakcyjny ponieważ wszyscy (zwłaszcza młodzież) chętnie każdego dnia korzystamy z różnorodnych form, środków i narzędzi multimedialnych. W ramach ćwiczeń praktycznych proszę wykonać prezentację multimedialną na dowolny temat:

 1. Na komputerze (z użyciem programu Power Point), LUB

 2. W wersji papierowej – na kilku (do 5-ciu) kartkach formatu A4 w dowolnej technice (kredki. farby, papiery kolorowe, gazety).

Przykłady takiej prezentacji można obejrzeć np. tu: https://www.youtube.com/watch?v=0Tqa9GaaZe8

Gotowe prezentacje proszę przesłać w formie mail-owej lub zdjęć (dotyczy wersji papierowej) na adres: paljan@o2.pl

Macie na to czas do następnego czwartku. Życzę dobrych ciekawych pomysłów i dobrej zabawy.

Janusz Paliwoda

środa, 1 kwietnia:

KLASY 5

Dzień dobry. Witam Was na kolejnych zajęciach w ramach których kontynuujemy temat kompozycji. Tym razem skupimy się na kompozycji statycznej i dynamicznej. Wybór odpowiedniej formy ma zasadnicze znaczenie dla wywołania właściwego wrażenia i emocji u odbiorców naszych prac. Tradycyjnie w celu zrozumienia pojęć i zapoznania się z praktycznymi przykładami ilustrującymi dzisiejszy temat, odsyłam Was do materiałów znajdujących się tu:

http://plastykahelwing.blogspot.com/2011/02/kompozycja-statyczna-i-dynamiczna-prace.html

http://www.scholaris.pl/resources/run/id/110141

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_statyczna

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kompozycja_dynamiczna

Po tej teoretycznej części w ramach ćwiczeń praktycznych, proszę abyście na kartkach formatu A4 przedstawili 1 kompozycję statyczną i 1 kompozycję dynamiczną. Możecie zastosować technikę dowolną (kredki, farby, papiery kolorowe). Oczywiście jak zawsze proszę – zachowajcie swe podpisane prace do naszego spotkania na pierwszej lekcji w szkole, tak bym mógł je omówić i ocenić. Życzę dobrej zabawy.

 Pozdrawiam. Janusz Paliwoda

wtorek, 31 marca:

KLASY 4

Witam. Tematem dzisiejszej lekcji jest: Sztuka antyczna.

Sztuka współczesna (w tym sztuki plastyczne, rzeźba) nie "wzięła się z nikąd. Jej źródła tkwią w odległej przeszłości. W naszym kręgu kulturowym tzn. w Europie (zatem też i w Polsce) dominują wpływy starożytnej Grecji i Rzymu. Wyjaśnienie terminu "sztuka antyczna" znajdziecie tu: 

https://sciaga.pl/tekst/15413-16-sztuka_antyczna

https://wypracowania24.pl/jezyk-polski/6481/sztuka-antyku-opracowanie

https://slideplayer.pl/slide/408233/

Po zapoznaniu się z powyższym materiałem proszę na kartce formatu A4 wykonać w dowolnej technice 1 pracę plastyczną przedstawiającą dowolną wybraną postać, którą można było zobaczyć w jednym z powyższych materiałów. Na odwrocie kartki proszę podać kogo przedstawia praca i tradycyjnie proszę się podpisać oraz zachować "dzieło" do pierwszej lekcji plastyki w szkole tak bym mógł je ocenić.

Życzę powodzenia. Janusz Paliwoda

piątek, 27 marca:

KLASA 6

Tematem zajęć jest Wzornictwo przemysłowe

Dla zrozumienia zagadnienia proszę zapoznać się z materiałem tu:                                                               

https://www.historiasztuki.com.pl/strony/006-01-00-DESIGN_STORY.html

Następnie proszę samodzielnie przedstawić oryginalne i nowatorskie a jednocześnie funkcjonalne projekty 2 przedmiotów użytku codziennego (np. krzesło, stół, naczynie, lampa, pojazd, strój itp.). Proszę też podać z jakich materiałów proponujecie wykonanie wybranych przez Was przedmiotów i dla jakich użytkowników są przeznaczone.  Projekty proszę wykonać na kartce formatu A4 kredkami i podpisane zachować do pierwszej lekcji plastyki po wznowieniu zajęć w szkole w celu dokonania ich omówienia i oceny.

Pozdrawiam.  Janusz Paliwoda

środa, 25 marca

KLASY 5

Temat: Rodzaje kompozycji w plastyce.

Wyjaśnieniu zagadnienia pomoże materiał przedstawiony pod linkiem :  https://sp4plastyka.jimdofree.com/klasa-5/kompozycja-w-obrazie/

W ramach ćwiczeń praktycznych proszę wykonać po jednej pracy plastycznej ilustrującej kompozycję otwartą i zamkniętą.

Prace proszę wykonać na kartce formatu A4 kredkami i (podpisane) zachować do czasu wznowienia zajęć lekcyjnych w szkole w celu dokonania ich oceny. Ocenie podlegać będą:

  1. Autorskie samodzielne i oryginalne projekty
  2. Zgodność z zasadami tworzenia kompozycji
  3. Estetyka i staranność wykonania prac

Janusz Paliwoda

 

Przed 25 marca:

Proszę wszystkich uczniów klas  IV, V, VI i VII o wykonanie do 27.03.2020. dwu prac plastycznych (do wyboru) ze strony:  https://www.google.com/search?q=prace+plastyczne+z+papieru+wiosna&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjMk-v6lKfoAhUklYsKHZ7RC9UQsAR6BAgKEAE&biw=1366&bih=626

W celu dokonania oceny poszczególnych dzieł, prace te proszę przynieść do szkoły na lekcje plastyki zgodnie z planem lekcji, po odwołania "zawieszenia" zajęć dydaktycznych.

Zadanie nie dotyczy uczniów klasy integracyjnych.

Janusz  Paliwoda