Logopeda online

poniedziałek, 22 czerwca

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci – to już ostatnie zadanie w tym roku szkolnym.
Żegnam się z Wami i proszę, abyście podczas wakacji  nie zapominali o ćwiczeniach buzi i języka.
Przesyłam poniżej  propozycję zadań na wakacje,
mam nadzieję, że będziecie je wykonywać z przyjemnością.
Pamiętajcie o systematycznej pracy!

W nagrodę za wytrwałą pracę zamieszczam Dyplom – do druku dla wszystkich uczestników terapii logopedycznej.

W tym tygodniu, zapraszam najmłodszych uczestników terapii logopedycznej do zabaw oddechowych i fonacyjnych. Natomiast dla starszych dzieci, przesyłam poradnik z zestawem ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Ponadto, zachęcam do częstego korzystania z poprzednich materiałów zamieszczonych na stronie szkoły.

Pamiętajcie – ćwiczcie krótko, najlepiej w formie zabawy, ale systematycznie – tylko wówczas możemy uzyskać oczekiwane efekty !!!

1. Propozycje dla najmłodszych:

Zabawy oddechowe:

Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:

– długo- krótko- długo

– słabo- mocno- bardzo mocno

Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu

Wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.

Zawody statków– z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole;

Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy. Również staramy się różnicować siłę wydechu

„Kołysanie” misia. Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.

Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.

Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki itp.

Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez

Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia

Zabawy fonacyjne:

Mają za zadanie wykształcenie prawidłowego nastawienia głosowego, czyli odpowiedniego dostosowania wysokości i umiejętności właściwego zastosowania jego natężenia podczas mowy.

Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt. Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki „jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. „Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”?

Wierszyki dźwiękonaśladowcze np.

Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

– mężczyzna- głośne „hohohoho”

– kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”

– staruszka- cichutko „hehehehe”

– dziewczynki- piskliwy „hihihihi”

– chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”

Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”

Śpiewanie piosenek i mówienie krótkich wierszyków

       

Kolorowanki dla młodszych dzieci

     

2. Propozycje dla dzieci starszych:

         

    

 

 

poniedziałek, 15 czerwca

Dzień dobry !

Witam serdecznie wszystkie dzieci, które wytrwale ćwiczą swoje buzie i języczki w celu poprawnej wymowy. W tym tygodniu tylko 2 dni nauki szkolnej, pozostałe dni są wolne od zajęć dydaktycznych z powodu odbywających się egzaminów dla klas ósmych.

Piękna pogoda nie sprzyja siedzeniu w domu i ćwiczeniu z mamą lub tatą, ale chciałabym zachęcić do pracy- przecież pamiętacie SYSTEMATYCZNA PRACA PRZYNOSI EFEKTY !!!

1. Ćwiczenia logopedyczne:

https://www.youtube.com/watch?v=WIKpLlapr90

https://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI

https://www.youtube.com/watch?v=zJ1RO-0-45k

https://www.facebook.com/watch/?v=876625255819780

 

2.  Wspólnie z rodzicami zachęcam do czytania wierszyków logopedycznych

3. Oczywiście proszę nie zapominać o ćwiczeniach buzi i języka-  nadal to robimy na początku każdych zajęć

Usprawniamy język:                                                                               

  • mlaskamy,
  • układamy język w rurkę,
  • kląskamy (jak robi konik?),
  • wypychamy językiem policzki,
  • układamy język w „koci grzbiet”,
  • wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
  • przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
  • dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
  • formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
  • przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
  • przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Usprawniamy wargi:

  • cmokamy,
  • parskamy, prychamy,
  • na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
  • wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
  • układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
  • przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Usprawniamy policzki:

  • poruszamy policzkami jak żaba,
  • napinamy policzki wraz z wargami,
  • wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
  • masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

4.  Przykłady znanych już ćwiczeń, które wspomagają wymowę poszczególnych
    SZEREG SZUMIĄCY (SZ, Ż, CZ, DŻ):
•    WYSUWANIE JĘZYKA I COFANIE GO
•    „SPACER JĘZYKA” – JĘZYK RAZ NA DOLE, RAZ U GÓRY
•    UNOSZENIE JĘZYKA DO GÓRNYCH ZĘBÓW, COFANIE GO
•    „LICZENIE” JĘZYKIEM ZĘBÓW (GÓRNYCH I DOLNYCH)
•    KIEROWANIE JĘZYKA DO KĄCIKÓW WARG
•    SKŁADANIE JĘZYKA „NA PÓŁ’’
•    ROBIENIE Z JĘZYKA „WANIENKI”
•    OBLIZYWANIE JĘZYKIEM WARG
•    WYSUWANIE WARG DO PRZODU
•    CMOKANIE, TWORZENIE „RYJKA”
•    UŚMIECH – ROZCHYLANIE WARG
•    MALOWANIE WARG POMADKĄ I POZOSTAWIANIE NA KARTCE PAPIERU „CAŁUSÓW”

   SZEREG SYCZĄCY (S, Z, C, DZ):
•    WYSUWANIE JĘZYKA DO PRZODU I COFANIE GO
•    NA PRZEMIAN: JĘZYK SZEROKI I WĄSKI
•    UŁOŻENIE JĘZYKA ZA DOLNYMI ZĘBAMI I COFANIE GO
•    ROZCHYLANIE WARG – UŚMIECH
•    ZŁOŻENIE JĘZYKA NA PÓŁ (RULONIK).

   SZEREG CISZĄCY (Ś, Ź, Ć, DŹ):
•    PRÓBY WYMOWY CICHUTKO „I”, A POTEM „CHI”
•    COFANIE JĘZYKA NIE UNOSZĄC GO DO GÓRY
•    ROBIENIE Z JĘZYKA „KOCIEGO GRZBIETU” – (CZUBEK JĘZYKA NA DOLE, A ŚRODEK JAK NAJWYŻEJ)
•    KLĄSKANIE ŚRODKIEM JĘZYKA
•    SSANIE CUKIERKA

    RERANIE (GŁOSKA R):
•    WYSUWANIE WĄSKIEGO JĘZYKA I COFANIE GO
•    WYSUWANIE SZEROKIEGO JĘZYKA I COFANIE GO
•    KŁADZENIE SZEROKIEGO JĘZYKA NA GÓRNYCH ZĘBACH I GÓRNEJ WARDZE
•    „ZAGLĄDANIE” JĘZYKIEM DO GARDŁA – COFANIE GO WZDŁUŻ PODNIEBIENIA
•    MLASKANIE
•    KLĄSKANIE JĘZYKIEM

Życzę udanych ćwiczeń.

,,…by Wasza mowa była dokładna
lekka, wyraźna i bardzo ładna !!!…’’

Pozdrawiam serdecznie
J. Klebs
Logopeda szkolny

piątek, 5 czerwca

 

 

Witam wszystkich uczniów, którzy systematycznie ćwiczą w celu poprawy swojej wymowy. Moi Drodzy następny tydzień przed nami. Będzie on krótszy, ponieważ czwartek i piątek – to dni wolne od nauki szkolnej !!!

Dlatego też dla starszych uczniów zadanie bojowe – utrwalamy wszystkie dostępne na stronie szkoły ćwiczenia logopedyczne (oczywiście każdy już wie z czym ma problem i  jaką głoskę ćwiczy).

Młodsi uczniowie !         

W tym krótszym tygodniu proponuję:

1.  Bajki i ćwiczenia logopedyczne

* Urodziny https://www.youtube.com/watch?v=E_nS3tNhT18

* Trzy łosie https://www.youtube.com/watch?v=ZXIta708SnQ

* Igloo https://www.youtube.com/watch?v=BxJvMSqVNGk

* https://www.youtube.com/watch?v=QKfaXwmo2ew

* https://www.youtube.com/watch?v=dnUQ1Iws3WE

* https://www.facebook.com/MowiAga/videos/584649709099468

* https://www.facebook.com/neurologopedaonline/videos/236132904365080

* ćwiczenia słuchowe https://wordwall.net/resource/1284749/logopedia-%C4%87wiczenia-s%C5%82uchowe

* https://wordwall.net/resource/1284410/logopedia-%C4%87wiczenia-artykulator%C3%B3w

 

2. WIERSZYKI  LOGOPEDYCZNE –poćwicz ze mną mamo !

 

Wszystkiego dobrego !
Joanna Klebs
Logopeda szkolny

 

piątek, 29 maja

Dzień dobry !

Witam wszystkich uczniów korzystających z zajęć logopedycznych. Serdecznie dziękuję Rodzicom, którzy współpracują i korzystają z materiałów zamieszczonych na stronie szkoły. Cieszę się bardzo, że Wasze pociechy chętnie ćwiczą. Mamy też zapewne grupę opornych, młodych ludzi , którzy nie chcą ćwiczyć w domu !!!

Dzisiaj NIESPODZIANKA !!!

Dla tych wszystkich, którzy chcą odpocząć od ćwiczeń artykulacyjnych z mamą- proponuję mały prezent z okazji zbliżającego się DNIA DZIECKA.

W tym tygodniu zamiast zajęć typowo oddechowych, artykulacyjnych i fonacyjnych  poćwiczycie w formie zabawy – ale z wykorzystaniem zasobów Internetu:

1. W Internecie istnieje wiele bardzo dobrych stron oferujących darmowe gry logopedyczne.  Zachęcam do odwiedzenia moich ulubionych stron jako dodatkowego zajęcia – nastawionego na terapię – dla dzieci pozostających w domu.

* Na pierwszym miejscu polecam serwis mimowa.pl, gdzie znajdziecie:

  • gimnastykę buzi i języka z wykorzystaniem kamerki – dziecko może obejrzeć jak wykonuje ćwiczenia na ekranie komputera;
  • dział zajmujący się seplenieniem – a więc szereg ciszący, syczący i szumiący;
  • reranie a w nim również ćwiczenia z głoską [L];
  • kappacyzm, gammacyzm oraz głoski [f, v, b, t];
  • wspieranie mowy – ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, orientacji przestrzennej, spostrzegawczości, budowanie zasobu słownictwa i rozwijanie umiejętności językowych.

Dużym atutem tego programu jest możliwość wydrukowania materiałów dołączonych do poszczególnych ćwiczeń.

* Drugim, bardzo ciekawym serwisem, z którego często oferuję dzieciom ćwiczenia, jest yummy.pl.

W tym serwisie znajdziecie zadania wspierające terapię logopedyczną. Program jest podzielony na 3 części oferujące zadania dla przedszkolaków, uczniów i młodzieży. Z założenia służy nauce języków obcych: angielskiego, francuskiego i niemieckiego ale wersja polska stanowi świetne uzupełnienie terapii logopedycznej. W doborze ćwiczeń proponuję posługiwać się mapą strony – ułatwia to dobór ćwiczeń i nie rozprasza dziecka nadmiarem możliwości:) Moje ulubione to: ćwiczenia słowne, logiczne oraz poznawcze, a także tematyczne.

* Kolejny zbiór dobrych merytorycznie, darmowych ćwiczeń logopedycznych on-line można znaleźć na stronie: superbelfrzy.edu.pl

Polecam wartościowe ćwiczenia przydatne w terapii rerania oraz seplenienia. Dodatkowo, można wybrać ćwiczenia do zastosowania w terapii logopedycznej z działu ortografii: ortografia na przykład do głosek ciszących, głoski [ż/rz]. Polecam serdecznie!

* Wybiórczo – do terapii seplenienia przydadzą się ćwiczenia ortograficzne z głoską [rz/ż] w serwisie ortografka.pl. Zbiór zadań do ćwiczeń ortograficznych z możliwością logopedycznego podejścia:)

* Dla młodszych dzieci polecam wybrane zadania na stronie minimini.pl -szczególnie sortowanie, przeciwieństwa, na jaką literę, jakie zwierzę słyszysz, abecadło oraz zgadnij, co to…

* Kolejnym wartym polecenia programem z grami edukacyjnymi jest pisupisu.pl

Program przeznaczony dla przedszkolaków oraz uczniów. Dużo reklam – przez to nawigacja nieco utrudniona, ale ciekawe i dobre merytorycznie zadania. Szczególnie polecam dla starszych uczniów zadania dotyczące omawianych lektur, gramatyczne oraz zabawy słowne.

* Kolejny  zbiór interaktywnych pomocy logopedycznych to www.lerningapps.org                   

Do wykorzystania i tworzenia własnych zadań! Jeśli skończyły się Wam pomysły lub znudziły dotychczasowe zadania to ta strona sprawi, ze uśmiechniecie się:) Prawdziwe bogactwo zadań !

Mam nadzieję, że moje propozycje urozmaicą i wzbogacą zbiór oferowanych dzieciom ćwiczeń i gier logopedycznych.

 

2. GRY LOGOPEDYCZNE:

http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/- ćwiczenia online

  • Inne propozycje gier logopedycznych z dzieckiem  do wydruku:
  • Prosta i bardzo lubiana przez dzieci logopedyczna gra planszowa przygotowana z myślą o utrwalaniu prawidłowej wymowy różnych głosek w nagłosie i śródgłosie wyrazów.               

Proponowana gra to wyścigi ale wygrywa ta osoba, która okrążając planszę „zdobędzie” najwięcej obrazków.
Gra przeznaczona jest dla 2 do 4 uczestników. Do zabawy potrzebne są pionki, kostka oraz kolorowe liczmany, którymi będziemy oznaczać zdobyte przez uczestników obrazki.
Wszyscy uczestnicy zabawy ustawiają swoje pionki na starcie, najmłodszy rzuca kostką, czyta słowo i oznacza właściwy obrazek. Dla uatrakcyjnienia gry, można ułożyć zdanie z wylosowanym słowem lub je zapisać.

Bardzo proszę wybrać planszę go gry z odpowiednią głoską dla swojego dziecka !

Załącznik 1-GRA (plansze)

  • obrazki można pokolorować
  • słowa użyte na każdej planszy można również wykorzystać do ćwiczeń utrwalających daną głoskę ćwiczoną u dziecka

Wspaniałej zabawy oraz owocnych ćwiczeń !!!

Pozdrawiam
Joanna Klebs
Logopeda szkolny

 

 

piątek, 22 maja

Witam serdecznie wszystkich uczniów korzystających z zajęć logopedyczne online.

Witam również Waszych Rodziców !!!

Kolejny tydzień ćwiczeń w celu poprawy Waszej wymowy, już za nami….

Nadchodzący tydzień to systematyczne utrwalanie poznanego już materiału.

 

1. W DUŻYM  SKRÓCIE  PRZEDSTAWIAM  ĆWICZENIA,  KTÓRE  JUŻ  ZNACIE:

Aby usprawnić język:                                                                                         

  • mlaskamy,
  • układamy język w rurkę,
  • kląskamy (jak robi konik?),
  • wypychamy językiem policzki,
  • układamy język w „koci grzbiet”,
  • wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
  • przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
  • dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
  • formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
  • przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
  • przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Aby usprawnić wargi:

  • cmokamy,
  • parskamy, prychamy,
  • na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
  • wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
  • układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
  • przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Aby usprawnić policzki:

  • poruszamy policzkami jak żaba,
  • napinamy policzki wraz z wargami,
  • wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
  • masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

2. W tym tygodniu zapraszam do skorzystania ze stron internetowych:

https://wordwall.net/pl – znajdziecie  tutaj interaktywne ćwiczenia logopedyczne do wykonania na komputerze, z możliwością wydruku. Są tam zadania zarówno dla młodszych jak i starszych dzieci.

http://www.yummy.pl/ – gry i zabawy językowe wspierające terapię logopedyczną.

https://domologo.pl/category/logopedia/ – ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.

https://www.mimowa.pl/

http://www.logofigle.pl/zasoby/gry-logopedyczne

http://www.logopediapraktyczna.pl/

http://logozabawy.pl/

http://logopediaonline.pl/

http://www.ortografka.pl/

http://logoswiat.blog.onet.pl/

http://czytamipisze.pl/

http://ktotomowi.pl/gry

3. Wybrane propozycje ćwiczeń:

r: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/gloska-r/

sz, rz/ż, cz, dż: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram cwiczen/seplenienie-szereg-szumiacy/

https://www.youtube.com/watch?v=0elfFG8Ld9E 

s, z, c, dz: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram cwiczen/seplenienie-szereg-syczacy/

ś, ź, ć, dź: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/seplenienie-szereg-ciszacy/

k,g:http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/kappacyzm_gammacyzm/

4. Propozycja prostej gry z dzieckiem z wykorzystaniem tylko kostki- opis zadań  w załączniku, zadania można zmieniać i wykorzystywać różne ćwiczenia.

ZAŁĄCZNIK – GRA

5.  CIEKAWOSTKI LOGOPEDYCZNE

SYSTEMATYCZNOŚĆ KLUCZEM DO SUKCESU !!!

Życzę przyjemnej pracy i dużo zdrówka !

Pozdrawiam

J. Klebs

Logopeda  szkolny

piątek, 15 maja

Witamy wszystkich uczniów uczęszczających na zajęcia logopedyczne.

Od kilku tygodni ćwiczymy online, ale z tego co słyszę od Waszych rodziców całkiem dobrze sobie radzicie !!! Chciałabym, abyście pamiętali o najważniejszej zasadzie:

TYLKO SYSTEMATYCZNA  PRACA  PRZYNOSI  EFEKTY !!!

Oczywiście zgodnie z umową nadal powtarzamy materiał umieszczony wcześniej na stronie szkoły. W ramach utrwalenia zaburzonych głosek –  dodatkowo w tym tygodniu proponuję:

1. Utrwalamy głoskę  SZ, CZ

SZA, SZO, SZE, SZU, SZY

ASZ, OSZ, ESZ, USZ, YSZ

ASZA, ASZO, ASZE, ASZU, ASZY

CZA, CZO, CZU, CZE, CZY

ACZ, OCZ, UCZ, ECZ, YCZ

ACZA, OCZO, UCZU, ECZE, YCZY

https://www.youtube.com/watch?v=M5jS-feVopU

2. Utrwalamy głoskę S, Z, C, DZ

SA, SO, SU, SE, SY

AS, OS, US, ES, YS

ASA, OSO, USU, ESE, YSY

ZA, ZO, ZU, ZE, ZY

AZ, OZ, UZ, EZ. YZ,

AZA, OZO, UZU, EZE, YZY

…..według tego wzoru ćwiczymy z głoską C, DZ .

https://www.youtube.com/watch?v=7q3yurPTfYI

3. Utrwalamy głoskę R

– https://www.youtube.com/watch?v=aR75YM-nQgU głoska r

– https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI głoska r

4. Wierszyki i teksty do  czytania i powtarzania:

SZ

Rok szkolny już się zaczął. Ze wszystkich stron lasu spieszą do szkoły, pod szumiące kasztany, leśne zwierzątka. Pierwszy maszeruje zajączek Długouszek z młodszym braciszkiem zajączkiem Kłapouszkiem. Za nimi drepce jeż. Nie może maszerować tak szybko jak jego towarzysze, bo odwiązały mu się sznurowadła i plączą się pod nóżkami. Jeża pogania myszka w szarym szkolnym fartuszku.. Obok myszki zamaszystym krokiem spieszy borsuk Leniuszek. Na końcu podskakując idą panny wiewióreczki. Szyjki mają owinięte szalikami, a w puszystych ogonkach szafirowe wstążki. Niosą w koszykach zeszyty i książki. Spieszą się zwierzątka, a ptaszki przyśpiewują im do marszu.

Ż

Rzeka płynie do morza.
Chmurzy się i grzmi.
Żaba wpadła w kałużę.
Wiatr uderzył w żagle.
W spiżarni są jarzyny i orzechy.
We wrześniu kwitną wrzosy.
Lekarze pełnią dyżury.
Wioślarze pływają po jeziorze.
Na plaży ustawiono leżaki.
Na podwórze zwożą żwir.
Zbliża się marzec.
Dzieci żegnają się z łyżwami.
Na korze wierzby wyrosły grzyby.
Strażacy jadą gasić pożar.
Jarzębina ma potężne korzenie.
Po burzy morze jest wzburzone.

CZ

Piłka skacze.
Pies skacze przez obręcz.
Dziewczynka rozczesuje czarne warkocze.
Do stołu podano pieczeń, a na deser smaczne pączki.
Babcia zabrała wnuczka na wycieczkę.
Mama Mareczka kupiła na poczcie znaczki.

S

W lesie rosną smukłe sosny.
Na wiosnę pod lasem rosną sasanki.
Sarenka skubie listki.
Na polu stoją snopki słomy.
Jaskółka karmi swoje pisklęta.
Włosy są spięte spinkami.
Po stawie pływają gąski.
Sabinka ma sukienkę w niebieskie paski

Z

Iza to zuch dziewczynka. Wszystko umie sama zrobić. Dziś Iza zamiata zmiotką swój pokój. Najpierw pozbierała zabawki. Później pójdzie na łąkę i nazrywa niezapominajek do wazonu. Łąka jest niedaleko od domu. Tuż za ogrodzeniem. Iza chodzi po łące i zrywa kwiatki. Z wiązanką niezapominajek dziewczynka wraca do domu. Nagle słyszy tupot nóg. Rozgląda się przestraszona i widzi, jak wprost na nią pędzi rozbrykana koza z sąsiedztwa. Iza zaczyna uciekać. Niestety, nie udało się. Zawadziła bucikiem o wystający kamień i upadła na drogę. Wiązanka niezapominajek rozsypała się dookoła. Koza tylko na to czekała. Natychmiast podskoczyła z radości i zaczęła zajadać świeże kwiatki. Zjadła wszystkie, oblizała się długim językiem i spokojnie odeszła. Nawet nie popatrzyła na Izę siedzącą z rozbitym kolanem na środku drogi. Iza jest zrozpaczona. Jeszcze bardziej od zjedzonej wiązanki zmartwiła ją rozdarta bluzeczka i zniszczone skarpetki. Dobrze, że Iza umie wszystko sama zrobić. Wypierze bluzeczkę i zaszyje skarpetki.

C

Zając kica po łące.
Baca pilnuje owiec.
Celina ceruje koc.
Ulica pędzi motocykl.
Owoce leżą w piwnicy na półce.
Pajacyk fika na drabince.
Na granicy jest forteca.
Cukierki są w celofanowej torebce.
Na tacy leżą pachnące owoce.
Chłopiec ukłuł się widelcem w palec.
Pacjentowi zalecono codzienny spacer.
Ojciec Jacka obiecał zabrać go do cyrku.

R

Czarna krowa w kropki bordo
Gryzła trawę kręcąc mordą.
Kręcąc mordą i rogami
Gryzła trawę wraz z jaskrami.
Czarna krowo, nie kręć rogiem
bo ja pieróg jem z twarogiem.
Gdy tak srogo rogiem kręcisz
Gryźć pieroga nie mam chęci.

G

Grześ i Małgosia mają swoje grządki w ogródku koło domu. Ogródek otoczony jest krzakami agrestu. Na grządce Małgosi rosną różnobarwne kwiaty. Są tam goździki, nagietki, pelargonie, i georginie. Małgosia codziennie dogląda swojej grządki, usuwa z niej chwasty i podlewa kwiaty. Grządka Grzegorza wygląda nieco inaczej. Grześ posadził na swojej grządce trochę grochu i ogórki.

K

Z kurnika wyszły na podwórko kury i kaczki. Ciekawie spoglądają w kierunku furtki, w której wkrótce ukaże się Kasia. Kasia codziennie karmi swoje kurki. Daje im kaszę, okruchy i ziemniaki. Wśród kur chodzi piękny kogut. Kotek unika koguta i czeka na Kasię blisko domku. Kiedy Kasia nakarmi kurki, wtedy da kotkowi mleczka. Na Kasię czekają także piesek, krówka z małym cielątkiem, kozy i świnka. Kasia nakarmi w końcu wszystkie zwierzątka, szybko umyje się i pójdzie do szkoły.

OCZYWIŚCIE  NIE  ZAPOMINAMY  O  ĆWICZENIACH  USPRAWNIAJĄCYCH   NARZĄDY  ARTYKULACYJNE:

Ćwiczenia buzi i język

Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.

Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka.

Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. Wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał – raz do góry w stroną nosa, raz do dołu w stroną brody.

Dzieci bardzo lubią kręcić się na karuzeli, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stroną.

Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki.

Chomik wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.

Wyobraź sobie, że twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.

Na pewno wiele razy kopałeś szeroką łopatką w piasku. Otwórz buzię i wysuń język za dolną wargę. Postaraj się, aby język był szeroki jak łopatka.

Malarz maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj językiem swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

Drzwi do domu otwierają się i zamykają. Wargi to nasze drzwi do domu. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.

Żyrafa wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj pociągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

Ćwiczenia oddechowe

Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.

Dmuchanie na płomień świecy, na kulkę z waty, na wiatraczek.

Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

Chuchanie na zmarznięte ręce.

Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.

Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „ sssss”.

Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.

Wyścigi chrupek – dmuchanie

Dmuchanie na piórko, aby nie spadło, liczenie na jednym wdechu.

Naśladowanie śmiechu różnych osób:

– staruszki: che- che- che

– kobiety – wesołe cha- cha- cha

– mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho

– dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

Ćwiczenia warg

Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.

Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.

Naprzemienne wymawianie „ i – u”.

Cmokanie.

Parskanie / wprawianie warg w drganie/.

Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).

Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.

Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.

Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

5. Zachęcam wszystkich rodziców do skorzystania z poniższych stron, na których znajdują się pomysłowe ćwiczenia logopedyczne:

https://wordwall.net/resource/1594925/logopedia

https://wordwall.net/resource/952507/logopedia

https://wordwall.net/resource/2259485/logopedia

https://wordwall.net/resource/1174470/logopedia

 https://wordwall.net/resource/1741032/logopedia-patriotyczna

https://wordwall.net/resource/1514722/logopedia/g%c5%82oska-sz-w-zdaniach

Życzę przyjemnej pracy !
Pozdrawiam
J. Klebs
Logopeda  szkolny

 

piątek, 8 maja

POĆWICZ ZE MNĄ –  MAMO, TATO !

Systematyczność jest ważna i skuteczna !!!

Witam serdecznie wszystkie Dzieci i Rodziców. Zaczynamy utrwalanie dotychczasowego materiału, który poznaliście w ostatnich tygodniach. Bardzo proszę, aby umieszczone materiały na stronie szkoły w zakładce Logopeda online w miarę możliwości systematycznie z dzieckiem powtarzać.

Sprawne artykulatory, czyli język, usta, żuchwa, policzki i podniebienie miękkie oraz prawidłowe oddychanie są warunkiem poprawnej wymowy. Drogi Rodzicu, jeśli Twoje dziecko niekoniecznie chętnie zasiada do tego typu ćwiczeń w domu, skorzystaj również z poniższych propozycji. Mam nadzieję, że sprawią one dużo radości i przyczynią się do fajnej zabawy.

Życzę owocnych ćwiczeń!

WYMYŚL SŁOWO

Planszę można wydrukować lub samemu wykonać na kartkach A-4, a dziecko pokoloruje obrazki (literki). Ćwiczenia przypisane danym literom wykonujemy po 10 razy.

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA w wiosennej odsłonie w formie gry planszowej

Planszę do gry można wydrukować. Przygotować też kostkę i pionki. Teraz wspólnie z dzieckiem ustalić zasady gry. Można pokolorować niektóre ptaki i przyporządkować każdemu kolorowi określony ruch, np. czerwony – cofnij się o 2 pola, żółty – przeskocz o 1 pole do przodu, niebieski – wracasz na pole startowe. Tu jest miejsce na inwencję twórczą. Wygrywa osoba, która pierwsza przekroczy linię mety. Ćwiczenie z pola, na którym stanie pionek, należy wykonać 10 razy najlepiej przed lustrem.

ĆWICZENIA GŁOSEK SZ, Ż, CZ, DŻ – utrwalenie

Zachęcam do skorzystania z poniższej strony internetowej:

https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI

LOGOPEDYCZNA GRA WIOSENNA- rozpoznawanie głosek

Krótka gra, która uruchomi się po wpisaniu tego adresu do przeglądarki:

https://view.genial.ly/5e7fc23daafed90da9ad9083/presentation-na-jaka-gloske-wiosna

 

 

 ZAGADKI LOGOPEDYCZNE:

  1. Pływa po stawie
    Chodzi po trawie,
    Kwa, kwa- woła czasem
    Głośnym, grubym basem.
  2. Lubi siedzieć przy  stawie
    I rechotać w trawie
    Kiedy widzi bociana
    Jest bardzo zatroskana.
  3. Jest to bardzo dziwne zwierzę
    Widzi wszystko – ja mu wierzę,
    Bo ma baaaardzo długa szyję,
    Nie wiadomo, jak ja myje.
  4. To warzywo jest malutkie
    Czerwono- bialutkie
    Okrągłe kuleczki
    Kroisz w plastry na bułeczki.
  5. Żółty owoc – witamina
    Przy niej zawsze kwaśna mina.
  6. Zazdroszczą mu wszyscy murarze
    Że choć ślepy, pod ziemią
    Buduje długie korytarze.

WYMAWIAM  BEZBŁĘDNIE:

W poniższym załączniku znajdą Państwo etapy rozwoju poszczególnych głosek.

POKAŻ ZAŁACZNIK

Zachęcam Rodziców do przeczytania krótkiej informacji na temat prawidłowego żucia i połykania !!!

PRAWIDŁOWE ŻUCIE I POŁYKANIE – to pierwszy krok do prawidłowej MOWY!


Prawidłowe żucie pokarmu, dostarcza naturalnych bodźców do rozwoju narządu żucia. Dziecko nieprawidłowo żujące, ogranicza rozdrabnianie pokarmu do miażdżenia, niechętnie spożywa twarde pokarmy, np. marchew, skórki od chleba itp. Miażdżenie i rozdrabnianie pokarmu za pomocą języka i podniebienia twardego, to tzw. leniwe żucie, podczas którego zęby mleczne dziecka nie ulegają naturalnemu ścieraniu. Powoduje to nieprawidłowe klinowanie zębów oraz rozwój wady w postaci zgryzu krzyżowego, bocznego, przemieszczenie żuchwy, czy tyłozgryzu. Długotrwałe zmiany czynnościowe, w wyniku nieprawidłowego żucia prowadzą do zmian organicznych w poszczególnych elementach układu ruchowego narządu żucia.

Bardzo często nieprawidłowe żucie prowadzi do utrwalenia się tzw. niemowlęcego połykania, które polega na wsuwaniu płasko leżącego języka między zęby w momencie przełykania. Język wykonuje jedynie ruchy poziome w jamie ustnej. Niemowlęce połykanie negatywnie wpływa na zgryz dziecka oraz na rozwój prawidłowej artykulacji.

Poniżej przestawiam ćwiczenia, które wzmocnią poszczególne narządy odpowiedzialne za prawidłowe żucie i połykanie.

Wzmocnienie mięśni wysuwających żuchwę:
• wciąganie i zagryzanie wargi górnej przy wychyleniu siekaczy górnych,
• wysuwanie żuchwy maksymalnie i utrzymywanie przez 3-5 sekund,
• dmuchanie na watkę lub wiatraczek trzymany nad głową,
• wywieranie ucisku koniuszkiem języka na wewnętrzną powierzchnię siekaczy dolnych.

Wzmocnienie mięśni cofających żuchwę:
• stawianie palcami oporu na bródce przy ruchu wysuwania żuchwy,
• nagryzanie zębami górnymi na wargę dolną,
• przytrzymywanie drewnianej szpatułki górnymi i dolnymi zębami,
• próby żucia twardych pokarmów (zaczynamy od tych bardziej miękkich, przechodząc stopniowo do najtwardszych),
• ćwiczenia dogryzania: dociskanie zębów górnych do dolnych,
• nagryzanie na szczoteczkę do zębów,
• przesuwanie żuchwy pod naciskiem opartej dłoni na stronę przeciwną.

Wzmocnienie mięśni żwaczy, reedukacja czynności połykania:
• kląskanie językiem,
• masaż podniebienia koniuszkiem języka,
• przytrzymywanie koniuszkiem języka na podniebieniu tabletki, gumki i przełykanie śliny,
• cofanie języka trzymanego przez osobę wspomagającą,
• wciąganie i zagryzanie wargi górnej zębami dolnymi,
• gwizdanie,
• dmuchanie w trąbkę, wiatraczek.

SERDECZNIE ZAPRASZAM  DO ODWIEDZENIA STRONY INTERNETOWEJ – MIMOWA.PL, NA KTÓREJ ZNAJDUJĄ SIĘ DZIESIĄTKI ZABAW LOGOPEDYCZNYCH, USPRAWNIAJĄCYCH APARAT MOWY DZIECKA.

Pozdrawiam serdecznie

Joanna Klebs

Logopeda szkolny

 

poniedziałek, 27 kwietnia

Dzień dobry

Drodzy Rodzice, Kochani Uczniowie…..

    Kolejny tydzień szkoły online przed nami. Dlatego też nadal musimy ćwiczyć Wasze buźki w domu z rodzicami. Mam nadzieję, że wcześniejsze zadania wykonane!

W tym tygodniu dla starszych uczniów- proponuję powtórzyć wszystkie ćwiczenia  z minionych zajęć. Pamiętajcie, że tylko systematyczna praca przynosi efekty.

1. Najbardziej polecane:                                                                                            

https://www.facebook.com/watch/?v=876625255819780

https://www.facebook.com/pg/Zabawy-z-Pani%C4%85-Nutk%C4%85-245386215666317/photos/?tab=album&album_id=455453757992894&__tn__=-UC-R     

https://www.youtube.com/watch?v=CD__yjrGZHg&fbclid=IwAR2LFrG5BLgrOONhV5s2KqZ5kTxYk0p9sYGyl3-gVRXIwL3mkmjzQnz5K-Q

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I&fbclid=IwAR09063BYyw9VFQxwbVky4Qe8zkURfcaY9UdJrY1laWEJkDhc2BbqVJzPFU

r: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/gloska-r/

sz, rz/ż, cz, dż: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram cwiczen/seplenienie-szereg-szumiacy/

s, z, c, dz: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram cwiczen/seplenienie-szereg-syczacy/

ś, ź, ć, dź: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/seplenienie-szereg-ciszacy/

k,g:http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/kappacyzm_gammacyzm/

2. ĆWICZENIA  USPRAWNIAJĄCE  PODNIEBIENIE  MIĘKKIE                       

1.    Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
2.    Płukanie gardła ciepłą wodą.
3.    „ Chrapanie” na wdechu i wydechu.
4.    Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
5.    Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
6.    Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
7.    Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

8. Ziewanie – z opuszczoną nisko dolną szczęką.
9. Kaszlenie z wysuniętym na zewnątrz językiem.
10. Płukanie gardła ciepłą wodą tzw. Gulgotanie.
11. Chrapanie na wdechu i wydechu.
12. Połykanie pastylek (udawanie).
13. Gra na instrumentach dętych (trąbka, piszczałka, gwizdek, organki).

14. Nadmuchiwanie baloników.
15. Puszczanie baniek mydlanych.
16. Wymawianie głosek [g], [k] z samogłoskami np. ga, go, ge……
17. Oddychanie wyłącznie przez usta lub wyłącznie przez nos.
18.  Ssanie smoczka (udawanie).
19. Głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami – usta cały czas otwarte.
20. Przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki (wciąganie powietrza).
21. Wciąganie policzków na wdechu.

3. PRZYKŁADY ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH WARGI I JĘZYK DLA POSZCZEGÓLNYCH ZABURZEŃ GŁOSEK:
    SZEREG SZUMIĄCY (SZ, Ż, CZ, DŻ):
•    WYSUWANIE JĘZYKA I COFANIE GO
•    „SPACER JĘZYKA” – JĘZYK RAZ NA DOLE, RAZ U GÓRY
•    UNOSZENIE JĘZYKA DO GÓRNYCH ZĘBÓW, COFANIE GO
•    „LICZENIE” JĘZYKIEM ZĘBÓW (GÓRNYCH I DOLNYCH)
•    KIEROWANIE JĘZYKA DO KĄCIKÓW WARG
•    SKŁADANIE JĘZYKA „NA PÓŁ’’
•    ROBIENIE Z JĘZYKA „WANIENKI”
•    OBLIZYWANIE JĘZYKIEM WARG
•    WYSUWANIE WARG DO PRZODU
•    CMOKANIE, TWORZENIE „RYJKA”
•    UŚMIECH – ROZCHYLANIE WARG
•    MALOWANIE WARG POMADKĄ I POZOSTAWIANIE NA KARTCE PAPIERU „CAŁUSÓW”

PRZY WYMAWIANIU GŁOSEK SZUMIĄCYCH (SZ, Ż, CZ, DŻ) JĘZYK ZNAJDUJE SIĘ ZA GÓRNYMI ZĘBAMI, ZA WAŁKIEM DZIĄSŁOWYM, A JEGO BOKI DOTYKAJĄ GÓRNYCH ZĘBÓW. ZĘBY SĄ ZWARTE, ZAŚ WARGI LEKKO WYSUNIĘTE DO PRZODU.

   SZEREG SYCZĄCY (S, Z, C, DZ):
•    WYSUWANIE JĘZYKA DO PRZODU I COFANIE GO
•    NA PRZEMIAN: JĘZYK SZEROKI I WĄSKI
•    UŁOŻENIE JĘZYKA ZA DOLNYMI ZĘBAMI I COFANIE GO
•    ROZCHYLANIE WARG – UŚMIECH
•    ZŁOŻENIE JĘZYKA NA PÓŁ (RULONIK).

PRZY WYMAWIANIU GŁOSEK SZEREGU SYCZĄCEGO (S, Z, C, DZ) JĘZYK ZNAJDUJE SIĘ ZA DOLNYMI ZĘBAMI. ZĘBY SĄ ZBLIŻONE, A WARGI ROZCHYLONE (UŚMIECH),SPŁASZCZONE PRZYLEGAJĄ DO ZĘBÓW, KTÓRE SĄ WIDOCZNE.

   SZEREG CISZĄCY (Ś, Ź, Ć, DŹ):
•    PRÓBY WYMOWY CICHUTKO „I”, A POTEM „CHI”
•    COFANIE JĘZYKA NIE UNOSZĄC GO DO GÓRY
•    ROBIENIE Z JĘZYKA „KOCIEGO GRZBIETU” – (CZUBEK JĘZYKA NA DOLE, A ŚRODEK JAK NAJWYŻEJ)
•    KLĄSKANIE ŚRODKIEM JĘZYKA
•    SSANIE CUKIERKA

PRZY WYMAWIANIU GŁOSEK SZEREGU CISZĄCEGO (Ś, Ź, Ć, DŹ) ŚRODEK JĘZYKA UNOSI SIĘ DO GÓRY, DO PRZEDNIEJ CZĘŚCI PODNIEBIENIA TWARDEGO. ZĘBY SĄ ZBLIŻONE DO SIEBIE, A WARGI LEKKO ZAOKRĄGLONE.
    RERANIE (GŁOSKA R):
•    WYSUWANIE WĄSKIEGO JĘZYKA I COFANIE GO
•    WYSUWANIE SZEROKIEGO JĘZYKA I COFANIE GO
•    KŁADZENIE SZEROKIEGO JĘZYKA NA GÓRNYCH ZĘBACH I GÓRNEJ WARDZE
•    „ZAGLĄDANIE” JĘZYKIEM DO GARDŁA – COFANIE GO WZDŁUŻ PODNIEBIENIA
•    MLASKANIE
•    KLĄSKANIE JĘZYKIEM

PRZY WYMAWIANIU GŁOSKI R CZUBEK JĘZYKA DRGA – WIBRUJE UDERZAJĄC O WAŁEK DZIĄSŁOWY ZA GÓRNYMI ZĘBAMI. BOKI JĘZYKA DOTYKAJĄ WEWNĘTRZNYCH POWIERZCHNI GÓRNYCH ZĘBÓW I DZIĄSEŁ. ĆWICZENIA PRZYGOTOWAWCZE ROZPOCZYNAMY OD SZYBKIEGO WYMAWIANIA GŁOSEK

TTTT, DDDD, TDTDTD, TDNTDNTDN, TEDUTEDU, TEDE, TEDE, TEDO

4. Natomiast dla uczniów młodszych przygotowałam takie propozycje:                    

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo- głoska sz

https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA- głoska ż

https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w- głoska cz

https://www.youtube.com/watch?v=2MFFXt6Bdxo-głoska

 

https://www.youtube.com/watch?v=3yJ25quNYo0- głoska s

https://www.youtube.com/watch?v=ENdgD7_110Y- głoska s, z

https://www.youtube.com/watch?v=rxPTN7gbqW8- głoska c

https://www.youtube.com/watch?v=Te8WQ2_2aE4- głoska dz

https://www.youtube.com/watch?v=KRout5ZqCYY- głoska R

https://www.youtube.com/watch?v=2PFoVq-wy9M- głoska R

   Zaprezentowane wyżej filmiki instruktażowe zostały wybrane na zaburzenia artykulacje, które najczęściej występują. Bardzo proszę, aby każdy rodzic wybrał filmik na odpowiednią głoskę, którą ćwiczy jego dziecko !!!

5. Na koniec trochę przyjemności dla najmłodszych :

https://www.youtube.com/watch?v=YkVWY4RjR84 – bajki dla dzieci 

https://www.youtube.com/watch?v=h4rmz68gZ6o- audiobook

https://www.youtube.com/watch?v=x18RCH4p9C8- nauka alfabetu

https://www.youtube.com/watch?v=9gCPPaFokD8- odgłosy zwierząt

https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI- ćwiczenia utrwalające głoski szumiące

Zabawy przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

https://www.youtube.com/watch?v=6yzdGCY9RQQ

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

MIŁEJ ZABAWY !

Serdecznie pozdrawiam

J. Klebs

Logopeda szkolny

 

poniedziałek, 20 kwietnia

Witam serdecznie!

                       

Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie !

Przed Wami kolejny tydzień zmagań logopedycznych. Mam cały czas cichą nadzieję, że nie poddajecie się i ćwiczycie Wasze buźki w domu ! Wszyscy czekamy na ten moment, kiedy będzie już można wrócić do nauki w budynku szkolnym…..

Na ten tydzień przygotowałam dla WAS ćwiczenia i zabawy logopedyczne, które bez problemu wykonacie wspólnie z Rodzicami.

Kuchenne „zabawy” logopedyczne

Wymawianiu poszczególnych dźwięków mowy towarzyszą ruchy warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te muszą być bardzo dokładne – wykonywane w określony sposób i w określonym miejscu. Właśnie dlatego sprawność aparatu artykulacyjnego jest tak ważna dla wyrazistości naszych wypowiedzi.

Dzieci uwielbiają powtarzać ulubione zabawy. Potraktujmy więc ćwiczenia jako zabawę, a będą one prawdziwą przyjemnością !!!

Przedstawiam kilka ćwiczeń, które można wykonać razem z dzieckiem przy posiłku. Produkty, które wymieniłam – są jedynie przykładami  i można je dowolnie zamieniać w obrębie danej konsystencji czy struktury.

Powodzenia i smacznego!

Chuchamy, dmuchamy.

Dziecko nabiera powietrze i dmucha na gorące posiłki próbując je ochłodzić lub chucha na zimne by je ocieplić. Rodzice zwróćcie uwagę by faza wydechowa była możliwie jak najdłuższa.

Celem ćwiczenia jest wydłużenie fazy wydechowej oraz usprawnianie podniebienia miękkiego.

Magiczne miejsce.

Smarujemy miodem, dżemem itp. „magiczne miejsce” – górkę na podniebieniu twardym za górnymi zębami – wałek dziąsłowy. Prosimy dziecko by nie zamykając buzi zlizało produkt czubkiem języka.

Możemy także ułożyć na czubku języka dziecka płatka śniadaniowego (najlepiej z dziurką). Prosimy dziecko by językiem uniosło płatek do podniebienia i przytrzymało chwilę.

Celem ćwiczenia jest usprawnianie pionizacji języka i przygotowanie do ułożenia w prawidłowej pozycji spoczynkowej.

Chwytanie czubkiem języka drobnych produktów.

Wysypujemy przed dzieckiem chrupki kukurydziane, ryż preparowany, płatki śniadaniowe itp. Prosimy dziecko by czubkiem języka złapało produkt. Jeżeli dziecko radzi sobie z tym zadaniem możemy poprosić by dodatkowo językiem z np. płatkiem śniadaniowym dotykało naprzemiennie kącików ust.

Ćwiczenie ma na celu usprawnienie języka.

Jedzenie słonych paluszków bez użycia dłoni.

Prosimy dziecko aby włożyło paluszek do buzi, a następnie zjadło go bez używania rąk, przesuwając go jedynie wargami.

Celem ćwiczenia jest wzmocnienie warg (mięśnia okrężnego ust).

Wąsy z paluszków.

Prosimy dziecko, aby umieściło paluszek lub długą chrupkę pomiędzy wargą górną a nosem i przytrzymało jak najdłużej.

Celem ćwiczenia jest wzmocnienie wargi górnej.

Picie przez słomkę gęstych napojów lub jogurtów

Celem ćwiczenia jest usprawnianie podniebienia miękkiego.

Chwytanie wargami okruszków.

Prosimy dziecko, aby samymi wargami spróbowało złapać drobne okruszki, np. ciastek, chleba, chrupek.

Ćwiczenia wzmacnia mięsień okrężny ust.

Po skończonych ćwiczeniach prosimy by dziecko dokładnie „odkurzyło”/ „umyło” językiem zęby, policzki, wargi, podniebienie twarde.

Pamiętajcie o tym by buzia było szeroko otwarta !

Dla chętnych Rodziców!

Polecam  zajrzeć na stronę internetową  https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/

Życzę samych przyjemnych chwil podczas ćwiczeń z Waszymi Pociechami …

 

Zabawy logopedyczne

1. Logopedyczne kolorowanki
Wycinamy różne obrazki  (jeśli jest taka potrzeba, można kartę podkleić brystolem) i rozdajemy je dziecku do pokolorowania. Następnie dziecko mówi głośno, jakie pokolorowało przedmioty – i układa z danymi wyrazami zdania.

2. Układanie zdań
Kładziemy wycięte obrazki białym tłem do góry. Dziecko losuje po dwa obrazki i układa zdanie zawierające oba wylosowane słowa.

3. Lista zakupów (zabawa z rodzeństwem lub rodzicami)
Każdy losuje jeden obrazek, patrzy, co wylosował i nie pokazuje pozostałym. Następnie  siadamy w kole, każdy kolejno mówi zdanie „Dzisiaj musimy kupić …” – tutaj podaje nazwę wylosowanego przedmiotu i kładzie wylosowany obrazek przed sobą tak, by wszyscy go widzieli. Następne dziecko zaczyna zdanie w identyczny sposób, tylko do „listy zakupów” dodaje swój przedmiot. itd.

Przykład
Asia wylosowała grzebień; Brat wylosował ciężarówkę, Siostra ma odkurzacz, a Mama – talerze.
Ciąg zabawy będzie następujący:
Asia: Dzisiaj musimy kupić grzebień.
Brat: Dzisiaj musimy kupić grzebień i ciężarówkę.
Siostra: Dzisiaj musimy kupić grzebień, ciężarówkę i odkurzacz.
Mama: Dzisiaj musimy kupić grzebień, ciężarówkę, odkurzacz i talerze – itd.

4. Niecodzienne historie (dla 3-4 osób)
Dzielimy karty  w taki sposób, by każdy  miał 4-5 obrazków. Następnie dajemy dzieciom chwilę czasu na zastanowienie się. Zadaniem dzieci jest wymyślić krótką historyjkę, która zawierać będzie wszystkie posiadane przez nich przedmioty pokazane na tych obrazkach.

5. Kalambury
Dzieci kolejno losują obrazki, a następnie pokazują pozostałym uczestnikom gestami, opisują lub rysują to, co wylosowały.

6. Głuchy telefon (ćwiczenie poprawnego szeptania wyrazów z daną głoską)
Dzieci siadają w rządku wraz z pozostałymi domownikami. Pierwsza z osób podchodzi do stolika i losuje kartkę z obrazkiem. Następnie siada na swoim miejscu i przekazuje szeptem wylosowany wyraz swojemu sąsiadowi – i tak dalej. Ostatnia osoba mówi głośno usłyszany wyraz (następuje weryfikacja z obrazkiem), po czym podchodzi do stolika, losuje nową kartkę, siada jako pierwsze – i zabawa toczy się od nowa.

7. Co było dalej? – zabawa w parze.
Dziecko i rodzic lub dwoje dzieci siadają naprzeciwko siebie. Pośrodku, między nimi, leży stosik wyciętych obrazków, białym tłem do góry. Pierwsza osoba z pary wyciąga obrazek i układa zdanie z danym wyrazem. Druga osoba z pary wyciąga kolejny obrazek i kontynuuje rozpoczętą historię, wypowiadając zdanie z nowym wyrazem. Zdanie to powinno być logiczną konsekwencją zdania poprzedniego. I tak na przemian gracze wyciągają obrazki i tworzą dalszy ciąg opowieści, wypowiadając za każdym razem jedno zdanie z wyciągniętym przez siebie słowem.

8. Polecam Państwu filmy w formie instruktażu- Co można wymyślać z dzieckiem w domu ???

https://www.youtube.com/watch?v=YgzonV70zRA

https://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI

https://www.youtube.com/watch?v=WIKpLlapr90

PRZYJEMNEJ  ZABAWY !

SZANOWNI  RODZICE !

Bardzo proszę abyście pamiętali, że współpraca rodziców z logopedą jest podstawowym i zasadniczym elementem skutecznej terapii logopedycznej. Logopeda nadaje kierunek terapii, decyduje o jej przebiegu, ale to rodzice są odpowiedzialni za utrwalanie wypracowanych podczas terapii elementów. Nawet najlepiej prowadzona terapia, która nie będzie utrwalana w domu, nie przyniesie takich efektów jakie mogłaby przynieść. Terapia to proces. Działania muszą być prowadzone regularnie. Nie wystarczy spotkać się dwa, czy trzy razy w miesiącu z logopedą. Działania muszą być prowadzone codziennie.

Systematyczność kluczem do sukcesu !!!

Jeśli nie będziemy stosować się do zaleceń logopedy terapia nie będzie przebiegać tak, jak tego oczekujemy. Jej czas zdecydowanie wydłuży się, a efekty nie będą tak zadowalające jakbyśmy tego chcieli. Jeśli nie utrwalimy w domu głosek wywołanych na terapii, logopeda na kolejnym spotkaniu będzie musiał je powtarzać lub co gorsze zaczynać od początku. 

Czas terapii wydłuży się !!!

Bardzo ważnym zadaniem dla rodziców podczas trwania terapii jest motywowanie dziecka do ćwiczeń. Zdecydowanie lepsze efekty przynosi motywacja pozytywna, czyli chwalimy dziecko zawsze, gdy poprawnie wykona zadanie. Szczerze cieszymy się z tego, że dziecko osiągnęło sukces, nawet najmniejszy. Nasz maluch będzie tak zadowolony z wywołania uśmiechu na twarzy rodzica, że będzie chętnie powtarzał ćwiczenia, żeby tylko jeszcze raz uszczęśliwić rodzica.

Zaangażowanie opiekunów w proces terapeutyczny przekłada się na efekt terapii i jest podstawą do osiągnięcia sukcesu !

 Logopeda szkolny

J. Klebs

37661906 – jumping happy kids

 

środa, 8 kwietnia

Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie uczęszczający na logopedię,
na czas kwarantanny domowej razem z dziećmi wyginamy śmiało język !!!

1. Bardzo proszę, aby te ćwiczenia wykonywać w każdym tygodniu zajęć.

 Aby usprawnić język:
mlaskamy,
układamy język w rurkę,
kląskamy (jak robi konik?),
wypychamy językiem policzki,
układamy język w „koci grzbiet”,
wsuwamy język pod górną i dolną wargę,
przesuwamy język na boki w jamie ustnej,
dotykamy czubkiem języka kolejnych zębów,
formujemy język szeroko i wąsko w jamie ustnej,
przesuwamy czubek języka zygzakiem po podniebieniu,
przesuwamy czubek języka od górnych zębów wzdłuż podniebienia.

Aby usprawnić wargi:
cmokamy,
parskamy, prychamy,
na przemian robimy „dzióbek” i rozszerzamy usta,
wydymamy, zaciskamy, rozluźniamy, masujemy wargi palcami,
układamy wargi jak do wymawiania samogłosek: A, O, U, E, Y, I,
przy zaciśniętych zębach, naprzemiennie zakładamy wargi na siebie.

Aby usprawnić policzki:
poruszamy policzkami jak żaba,
napinamy policzki wraz z wargami,
wydymamy je i wciągamy do wewnątrz,
masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami.

2. Nadal zachęcam do skorzystania z materiałów zamieszczonych na poniższych stronach internetowych. Wspomogą one pracę z Waszymi pociechami w domu:

http://www.yummy.pl/ – gry i zabawy językowe wspierające terapię logopedyczną.

https://domologo.pl/category/logopedia/ – ćwiczenia rozwijające wymowę, słuchowe, oddechowe, artykulacyjne.

3. Spełniając prośby Rodziców, udostępniam wybrane propozycje ćwiczeń z podziałem na poszczególne głoski:

r: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/gloska-r/

sz, rz/ż, cz, dż: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram cwiczen/seplenienie-szereg-szumiacy/

s, z, c, dz: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram cwiczen/seplenienie-szereg-syczacy/

ś, ź, ć, dź: http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/seplenienie-szereg-ciszacy/

k,g:http://blog.mimowa.pl/index.php/wady-wymowy-harmonogram-cwiczen/kappacyzm_gammacyzm/

4. Zachęcam do skorzystania z poniższej strony internetowej, na których znajdziecie interaktywne, ciekawe, ćwiczenia logopedyczne do wykonania na komputerze, z możliwością wydruku. Są tam zadania zarówno dla młodszych jak i starszych dzieci.

https://wordwall.net/pl/resource/1049263/ruletka-artykulacyjna

Szczególne polecam zabawy:

  • ruletkę artykulacyjną,
  • losowanie karty,
  • znajdź słowo,
  • otwórz okno,
  • anagram

5. Proponuję przeczytanie dzieciom opowiadania logopedycznego, podczas którego dzieci mogą ćwiczyć język i buzię, czyli swój aparat mowy:
Za morzami, za górami, w gorącej dżungli żyje murzynek Hapo. Mieszka w wysokim szałasie zbudowanym z gałęzi (pokazujemy, jak wysoki jest szałas”- próbujemy sięgnąć językiem do nosa). Każdego ranka przychodzi do niego małpka Pepe. Hapo wspina się na drzewo bananowe (dotykamy czubkiem języka każdego zęba po kolei), zrywa dla małpki banany (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go głośnym mlaśnięciem) i karmi nimi Pepę (wywijamy wargi, naśladując małpę). Sam też zjada banana (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i popija pysznym mlekiem kokosowym (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
Potem Hapo i Pepe idą na spacer. Nad ich głowami skaczą z gałęzi na gałąź inne małpki. Hapo przygląda się ich zabawom, małpki siłują się ze sobą (język ,,siłuje się” z podniebieniem, następnie próbujemy nim wypchnąć dolne zęby). Ziemia drży (wołamy: bum, bum). Przez dżunglę idą wielkie i ciężkie słonie. Mają długie trąby (jak najdalej wysuwamy z buzi długi, wąski język) i potrafią nimi dosięgnąć do wysoko rosnących bananów (dotykamy językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Hapo i Pepe chowają się, gdyż za krzakami czai się tygrys (cofamy język jak najdalej). O, już groźny tygrys odchodzi. Ejże, a dlaczego świat jest teraz w biało-czarne paski? Przez dżunglę przebiega stado zeber  (rysujemy zebrom paski- pocieramy językiem o górne zęby). A cóż to za róg wystaje zza drzewa? (wysuwamy wąski język z buzi). To tylko nosorożec. Hapo dochodzi do rzeki, na brzegu wypoczywa właśnie rodzina antylop. Mama i tata piją wodę (pokazujemy jak zwierzęta piją wodę- wysunięty z buzi język zawijamy do środka i poprawnie połykamy ślinę), a dzieci skaczą na pobliskiej polanie (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu). W rzecznym błocie zasypia hipopotam (otwierając szeroko buzię, głośno ziewamy).

*  Rodzicu zapytaj dziecko: Jakie zwierzęta spotkał Hapo w dżungli? Może spróbujecie razem narysować te zwierzęta? A może wydrukujecie kolorowanki ?

*   Quiz wiedzy ,,Jakie to zwierzę ?" – rozwiązywanie zagadek słownych.

Choć przypomina człowieka
Na drzewo chętnie ucieka
Banany zjada łapczywie
I wrzeszczy przeraźliwie (małpa) 

Wielkie łapy
Wielka głowa 
Wokół głowy grzywa płowa
Kłopot musi mieć prawdziwy 
Z uczesanej takiej grzywy (lew)


Jest szary, powolny i wielki 
I uszy ma w kształcie wachlarzy,
Ma trąbę i ogon z pędzelkiem 
Je dużo i dużo też waży (słoń) 

Wśród zwierząt najdłuższą ma szyję
Więc pewno nie często ją myje 
Na sierści ma plamy wzorzyste, 
Wprost z drzewa zrywa liście soczyste (żyrafa)


6. Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę pt.: „ Dżungla”. Może dzieci pokażą rodzicom jakie ruchy można wykonywać podczas śpiewania, a może rodzice wymyślą jakimi ruchami można zilustrować słowa piosenki?

„Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla ( rozkładamy ręce na boki) 
Poplątane zwoje dzikich lian ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany)
Raz, dwa, trzy ( trzy klaśnięcia w dłonie).
Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni)
Ambo Sambo dżungli wielki pan ( stukamy się piąstkami po klatce). 
Raz, dwa, trzy ( trzy klaśnięcia w dłonie).
Ref:
Strusie mu się w pas kłaniają ( z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim)
Małpy na gitarze grają ( udajemy granie)
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam ( pokazujemy raz w prawo ręką raz w lewo 2x)

Ambo Sambo ( ręce oparte na biodrach)
Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie)
Węża się nie boi ( pokazujemy ruch pełzania przez węża )
Ani lwa ( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła,ła”)
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców ( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w prawej coś trzymamy)
zawsze coś pysznego w dłoni ma. Raz, dwa, trzy.” ( trzy klaśnięcia w dłonie)

*  Jeśli macie w domu piórka to proponuję ćwiczenie oddechowe – „piórka kurczaka”.

Dmuchajcie na piórka, pamiętajcie jednak, że ramiona podczas wdechu powinny pozostać na swoim miejscu. Brzuszki napełniają się powietrzem, na chwilę zatrzymajcie powietrze w brzuchu, zróbcie dzióbek z buzi i dmuchajcie !!!

7. Na koniec trochę zabaw przy muzyce. Możecie śmiało wyginać nie tylko język, ale też Wasze ciało………

Przesyłam kilka propozycji muzycznych dla młodszych dzieci, aby ten czas pobytu w domu trochę Wam umilić:

https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

https://www.youtube.com/watch?v=6yzdGCY9RQQ

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

MIŁEJ ZABAWY !

Przesyłam Wam świąteczne pozdrowienia.

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,
pełnych wiary, nadziei i miłości.

Pamiętajcie #zostajemy w domu!!!

czwartek, 2 kwietnia:

Witam serdecznie wszystkich uczniów ćwiczących i utrwalających poprawną wymowę !

Mam nadzieję, że zestawy ćwiczeń z ubiegłego tygodnia macie już powtórzone….

Tym razem zapraszam na przygodę z logopedią przy pomocy filmików instruktażowych.

Utrwalenie prawidłowej wymowy bardzo często możemy ćwiczyć wykorzystując komputer i strony internetowe. Znajdziecie na nich mnóstwo ciekawych gier, zabaw i ćwiczeń logopedycznych. To taka trochę logopedia na wesoło, która gimnastykuje buzię i język oraz wspiera terapię wad wymowy.

 Zaproście do zabawy Waszych Rodziców – myślę tu o uczniach młodszych. Natomiast uczniowie  starsi zapewne poradzą sobie już sami !

Proponuję skorzystać z poniższych stron:

https://www.mimowa.pl/

http://www.logofigle.pl/zasoby/gry-logopedyczne

http://www.logopediapraktyczna.pl/

http://logozabawy.pl/

http://logopediaonline.pl/

http://www.ortografka.pl/

http://logoswiat.blog.onet.pl/

http://czytamipisze.pl/

http://ktotomowi.pl/gry

https://www.facebook.com/smykoterapia

Myślę, że każdy znajdzie coś fajnego dla siebie !

Filmy instruktażowe:

– https://www.youtube.com/watch?v=CD__yjrGZHg ćwiczenia buzi i języka

– https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I ćwiczenia buzi i języka

– https://www.youtube.com/watch?v=j7uD-vnth0Q ćwiczenia buzi i języka

– https://www.youtube.com/watch?v=XgyU4dfXMHQ ćwiczenia buzi i języka

– https://www.youtube.com/watch?v=aR75YM-nQgU głoska r

– https://www.youtube.com/watch?v=EDraMiZB8GI głoska r

– https://www.youtube.com/watch?v=FQ7E79-1BuQ głoska s

– https://www.youtube.com/watch?v=YZ3uXxuSW9I głoska s

– https://www.youtube.com/watch?v=0elfFG8Ld9E głoska sz, cz, ż dż

Systematyczność, konsekwencja, ciągłość pracy z dzieckiem w domu umożliwia osiągnięcie sukcesu!!!

Życzę dużo zdrówka i przyjemności podczas ćwiczeń.

„…by Wasza mowa była dokładna
lekka, wyraźna i bardzo ładna !!!…”

Pozdrawiam serdecznie

J. Klebs

czwartek, 26 marca:

Witam serdeczne wszystkich uczniów korzystających z zajęć logopedycznych w naszej szkole !!!

Nie jest to łatwy czas dla nikogo, ale nie możecie zapominać o ćwiczeniach logopedycznych w domu….

Dlatego też przesyłam kilka propozycji dla chętnych Rodziców, którzy chcą troszkę "pomęczyć" swoje pociechy w domu! Oczywiście myślę tu o młodszych uczniach. Mam cichą nadzieję, że starsi – to już sobie poradzą sami!

Proponuję zacząć od tego, co Uczniowie już dobrze znają:

Ćwiczenia buzi i języka

  1. Konik jedzie na przejażdżkę. Naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  2. Wilk gonił zająca i bardzo się zmęczył, wysunął język i dyszy. Wysuń język jak najdalej na brodę – pokaż dyszącego wilka.
  3. Huśtawka unosi się do góry, a potem wraca na dół. Wysuń język przed zęby i poruszaj nim tak, jakby się huśtał – raz do góry w stroną nosa, raz do dołu w stroną brody.
  4. Dzieci bardzo lubią kręcić się na karuzeli, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stroną.
  5. Wysuń obie wargi do przodu, udając ryjek świnki.
  6. Chomik wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  7. Wyobraź sobie, że twój język to żołnierz na defiladzie. Na raz – czubek języka wędruje na górną wargę, na dwa – czubek języka dotyka lewego kącika ust, na trzy – czubek języka na dolną wargę, na cztery – czubek języka przesuwamy do prawego kącika ust.
  8. Na pewno wiele razy kopałeś szeroką łopatką w piasku. Otwórz buzię i wysuń język za dolną wargę. Postaraj się, aby język był szeroki jak łopatka.
  9. Malarz maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj językiem swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  10. Młotkiem wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  11. Drzwi do domu otwierają się i zamykają. Wargi to nasze drzwi do domu. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
  12. Żyrafa wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj pociągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

Ćwiczenia oddechowe

  1. Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  2. Dmuchanie na płomień świecy, na kulkę z waty, na wiatraczek.
  3. Chłodzenie "gorącej zupy" – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  4. Chuchanie na zmarznięte ręce.
  5. Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
  6. Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem "sssss”.
  7. Naśladowanie syreny – "eu-eu- eu”, "au-au-au” – na jednym wydechu.
  8. Wyścigi chrupek – dmuchanie
  9. Dmuchanie na piórko, aby nie spadło, liczenie na jednym wdechu.
  10. Naśladowanie śmiechu różnych osób:
    – staruszki: che- che- che
    – kobiety – wesołe cha- cha- cha
    – mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
    – dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.

Ćwiczenia warg

  1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
  3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
  4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  5. Cmokanie.
  6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).
  8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
  10. Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.
  11. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  12. Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  13. Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

Ćwiczenia języka

  1. „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  2. Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
  3. Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych .
  4. Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
  5. Kląskanie językiem.
  6. Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust .
  7. Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
  8. Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie

  1. Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
  2. Płukanie gardła ciepłą wodą.
  3. „Chrapanie” na wdechu i wydechu.
  4. Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
  5. Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
  6. Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logotomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

Ćwiczenia policzków

  1. Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
  2. Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
  3. Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, powolne wypuszczanie powietrza.
  4. Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.

zestaw ćwiczeń nr 1                                      zestaw ćwiczeń nr 2                                        zestaw ćwiczeń nr 3

Podczas kolejnego spotkania zaproponuję kilka ćwiczeń na poszczególne głoski oraz podam przydatne linki do ćwiczeń logopedycznych w domu.
 

Życzę dużo wytrwałości !!!
Pozdrawiam serdecznie
J. Klebs
Logopeda szkolny