Klasa 6f

czwartek, 30 kwietnia

HISTORIA

Witam na spotkaniu z historią! Na ostatniej lekcji przenieśliśmy się do czasów panowania dynastii Wettinów w Polsce. W tym czasie doszło do coraz większego osłabienia naszego państwa. Karty pracy, które mieliście wykonać z tego tematu proszę ,aby wysłali do mnie dzisiaj(30IV) do godz.15 następujące osoby: kl. VI e- 5,13,14,16,18,19,20, kl.VI d- 1,4,7,8,15,
kl.VI f- 1(pozostałe karty też),4,7,8,15.
Dzisiaj zastanowimy się nad tym , jak doszło do rozbioru ziem polskich w XVIII wieku przez Rosję, Prusy i Austrię. Zapiszcie temat do zeszytu: Pierwszy rozbiór Polski. Następnie wysłuchajcie prezentacji https://www.youtube.com/watch?v=5biNN8yJBBo . Po wysłuchaniu prezentacji w zeszycie przepiszcie i uzupełnijcie notatkę (załącznik).

POKAŻ NOTATKĘ

Jeżeli będziecie mieli problemy , zajrzyjcie do podręcznika. Jako podsumowanie tematu wykonajcie zadania w ćwiczeniach: 1,2,3,4 str..81-82
Wyślijcie wszyscy notatki (ocena za pracę na lekcji) i karty pracy (ocena za zadanie domowe) do niedzieli 3 maja . Czekam na Wasze wiadomości! 
G. Paliwoda

czwartek, 23 kwietnia

HISTORIA

Witam Was w ten wiosenny dzień !  Kontynuujemy zdalną pracę z historii? Ciekawa jestem, czy coś zapamiętaliście z lekcji powtórzeniowej o wojnach? Wiem ,że dużo! Postaram się to niebawem sprawdzić!

Ale dzisiaj zastajemy w Rzeczpospolitej po wojnach w XVIII wieku i rozpoczniemy dział "Upadek Rzeczpospolitej"(zapiszcie w zeszycie). Zastanowimy się jak próbowali ratować Rzeczpospolitą od upadku królowie z pochodzącej, z Saksonii(dzisiejsze Niemcy)dynastii Wettinów. Zapiszcie temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów. Następnie posłuchajcie prezentacji ze strony https://www.youtube.com/watch?v=pf-9vpQyxic  

Po wysłuchaniu przepiszcie notatkę do zeszytu (załącznik notatka kl.6). Jako zadanie domowe wykonajcie ćw. 1,2,3i 5 w zeszycie ćwiczeń. Nie wysyłajcie wykonanych ćwiczeń . Na następnej lekcji napiszę kto i do kiedy ma przysłać do mnie kartę pracy z ćwiczeniami. Zadania wykonują  wszyscy – sprawdzam wyznaczonym! Mam nadzieje ,że to jasne? Pozdrawiam Was wiosennie! Trzymajcie się i nie dajcie!

POKAŻ NOTATKĘ

G.Paliwoda

czwartek, 16 kwietnia

HISTORIA

Dzień dobry po świętach! W kolejnym tygodniu zajęć zachęcam Was do nauki, proszę również o terminowe dostarczanie zadań na mój adres lub na  mój messenger. Osoby, które nie będą się ze mną kontaktowały otrzymają ocenę niedostateczną za pracę na lekcji. Proszę o zrozumienie w tej trudnej dla nas sytuacji!

Na dzisiejszej lekcji powtórzymy i utrwalimy wiadomości z działu o wojnach Rzeczpospolitej z sąsiadami. Zapiszcie w zeszytach temat:W obronie granic Rzeczpospolitej. Następnie przejdźmy na stronę : https://notatkizlekcji.pl/historia/w_obronie_granic_rzeczpospolitejpowtorzenie.htm . Na stronie znajdują się zadania do wykonania na lekcji. Proszę rozwiązania zapisać do zeszytu .Osoby, którym trudno będzie wykonać zadania ze strony: notatki z lekcji.pl proszę o wykonie  zadania z zeszytu ćwiczeń na str. 60,61 z wykorzystaniem podręcznika. Wykonane zadania w postaci skanu lub zdjęcia prześlijcie do mnie najpóźniej do następnej środy 23 kwietnia. Powodzenia!

G. Paliwoda

środa, 15 kwietnia

BIOLOGIA

Witajcie po krótkiej przerwie. Tym razem poznacie płazy. Dowiecie się, dlaczego nazywamy je zwierzętami dwuśrodowiskowymi i jakie cechy wykształciły, aby móc w ten sposób funkcjonować. W załączniku znajduje się tok lekcji. Potraktujcie go również jako notatkę. Tym razem jako potwierdzenie swojej obecności i zaangażowania odeślijcie do mnie krótką informację "uczestnicznyłem/-am w lekcji". Pozdrawiam

POKAŻ ZAŁĄCZNIK

środa, 8 kwietnia

BIOLOGIA

Witajcie na kolejnej lekcji dotyczącej ryb. Przed nami przegląd i znaczenie ryb. W załączniku znajduje się karta pracy, która przeprowadzi Was przez ten temat. Bardzo proszę, abyście odsyłali do mnie wykonane zadania i potwierdzali swoją aktywność (schola@interia.pl). A z uwagi na zbliżający się czas świąteczny życzę Wam spokoju, radości, a przede wszystkim zdrowia. Pozdrawiam – Milena Wojtczak

POKAŻ ZAŁĄCZNIK

poniedziałek, 6 kwietnia:

JĘZYK POLSKI

Lekcje języka polskiego klasy VIf od poniedziałku, 6 kwietnia, na grupie klasowej – Messenger.

Kontakt – adres e-mail Dagmary Rosińskiej: kolopolonistycznedr@vp.pl

piątek, 3 kwietnia:

JĘZYK POLSKI

Temat: Odkrywanie świata – opis krajobrazu.

1.W podręczniku na str. 143. jest reprodukcja obrazu H. Bell „Drewniany pociąg do Soller".

2.Po obejrzeniu obrazu przeczytaj pytania pod obrazem – od 1. do 3. Pisemnie odpowiedz w zeszycie na te pytania. Pamiętaj o poprawnym zapisie tytułu.

4.Przygotuj się do napisania opisu krajobrazu. Przypomnij sobie zasady tworzenia opisu – notatki w zeszycie z tego roku i z poprzednich lat lub materiał w Internecie:

http://koloredaktorow.blogspot.com/2017/05/opis-krajobrazu-wskazowki.html

Szczególnie zwróć uwagę na bank słownictwa potrzebnego do opisu. W opisie powinno być dużo przymiotników – do przedstawienia cech, kolorów, kształtów.

Ważne też jest słownictwo ukazujące stosunki przestrzenne np.: na pierwszym planie, bliżej, dalej, z lewej strony, w centrum.

Pamiętaj też, aby stosować różnorodne czasowniki, unikamy powtarzania słów: "jest", "ma".

Wiele potrzebnych wyrazów znajdziesz, klikając w powyższy link.

5. Napisz opis w zeszycie (jedną stronę). Temat opisu: "Widok z mojego okna". Wybierz dowolne miejsce w domu i opisz przestrzeń, którą widzisz za oknem.

czwartek, 2 kwietnia:

HISTORIA

W dniu 2020-04-01 09:18:01 użytkownik gigap@onet.pl napisał:

Witam w kolejnym tygodniu naszych spotkań. Cieszę się ,że prawie wszyscy korzystają z  materiałów proponowanych Wam z historii i wykonują zadania utrwalające wiedzę. Na bieżąco przesyłacie do mnie wiadomości z zadaniami, chociaż nie wszyscy czynią to terminowo. .Proszę Was ,abyście  w miarę możliwości wysyłali wiadomości w formacie pdf, co ułatwi mi sprawdzanie .

Pamiętacie o jakim okresie w dziejach kultury europejskiej mówiliśmy wcześniej , który w swoich wzorach powracał do starożytności?  Dobrze pamiętacie to renesans, czyli odrodzenie!

Dzisiaj poznacie kolejny okres w dziejach kultury europejskiej o nazwie barok. Dowiecie się również dlaczego szlachta polska porównywała się do starożytnego plemienia Sarmatów?

Zapiszcie w zeszycie temat: Barok i sarmatyzm. Następnie przepiszcie z podręcznika punkty nacobezu. Teraz zapoznajcie się z prezentacją https://www.youtube.com/watch?v=QgwT0vvK9nM. Napiszcie  w zeszycie krótko (ad.1) czym charakteryzował się barok?,(ad.2) podajcie przykłady dzieł barokowych i (ad.3)wyjaśnijcie co to był sarmatyzm? Wykonajcie jako utrwalenie tematu ćw. 1,2,4 i 5 w kartach pracy. i prześlijcie na adres gigap@onet.pl do   8 kwietnia (środa). Zadanie dla chętnych! Wykonaj mini – album zabytków barokowych w Polsce – 4-5 zdjęć z opisem.

Pozdrawiam! G.Paliwoda

środa, 1 kwietnia:

JĘZYK POLSKI

Temat: Ćwiczenia ortograficzne – "ó", "u", "rz", "ż".

Przypomnij sobie zasady pisowni – podręcznik str. 312, 314.

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń zadania od 1. do 9. na stronach 97. – 99.

Dla chętnych:

Sprawdź, czy już jesteś Mistrzem ortografii. Uzupełnij luki w tekście.

Internet – wpisz w wyszukiwarce:

Wróżka (rz, ż, ch, h, ó, u) – dyktando online – Dyktanda.net

BIOLOGIA

Dziś pragnę zabrać Was do świata ryb. Pobierzcie i uzupełnijcie załączoną kartę pracy. Skorzystajcie również z zamieszczonego w niej linku do filmu przedstawiającego zadziwiający świat tych stworzeń. Pozdrawiam.                                         pokaż kartę pracy

poniedziałek, 30 marca:

JĘZYK POLSKI

Temat: Opisuję świat – wiersz D. Wawiłow „Latem”.

Obejrzyj krótki filmik o środkach stylistycznych: https://youtu.be/JxUCrLt2sg0

Środki stylistyczne pełnią w wierszu bardzo ważną funkcję. Dzięki nim obrazy poetyckie w utworze są plastyczne, łatwiej można sobie wyobrazić opisywany świat.

Przeczytaj wiersz w podręczniku na str. 186.

Napisz w zeszycie temat lekcji.

Przeczytaj zadania pod wierszem, zastanów się nad ich treścią.

Praca pisemna w zeszycie:

1. Zad. 1. str. 187. Nie rysuj w zeszycie całego schematu. Wypisz tylko nazwy miejsc, które już są wypisane w zad.1 i wypisz pozostałe miejsca, przedstawione przez podmiot liryczny – osoba mówiąca w wierszu.

2. Wypisz obrazy poetyckie przedstawione w wierszu – gdybyście mieli narysować to, co jest ukazane w wierszu – to są właśnie obrazy poetyckie.

3. Napisz, jaki jest nastrój w utworze.

4. Wypisz środki stylistyczne z wiersza:

– epitety:

– porównanie:

– metafora (przenośnia):

5. zad. 8., str. 187. (4 wyrazy)

6.O czym jest mowa w wierszu? Jakie jest jego przesłanie? – Napisz 4-8 zdań.  Zamiast tego, możesz też zrobić inne zadanie – wykonaj pisemnie jedno z zadań: 6 lub 7 albo 9. str.187.

piątek, 27 marca:

JĘZYK POLSKI

Temat: Zdania złożone współrzędnie – ćwiczenia utrwalające.

Zapiszcie w zeszycie temat lekcji.

Przeczytajcie informacje w podręczniku na str. 286.

Przepisz do zeszytu każdy przykład zdania z ramki – podpisz, jaki to typ zdania, zrób wykres.

Musisz mieć przepisane 4 zdania z wykresami.  (Tyle jest typów zdań złożonych współrzędnie.)

Obejrzyj w Internecie krótki filmik o zdaniach złożonych współrzędnie: https://youtu.be/JCeXlBWM5ic

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń  zadania:

zad. 8. str. 59.

zad. 10. str. 60.

zad. 11. str. 60.

Teraz każdy z Was może sprawdzić, czy wszystko umiecie. Rozwiążcie w Internecie test. Od razu zobaczycie, czy Wasza odpowiedź jest poprawna. Na dole w prawym rogu jest informacja.  Jeżeli ten test rozwiążecie dobrze, jesteście świetnie przygotowani do sprawdzianu, który będzie trochę później.

https://learningapps.org/view5907601

 

Zadanie dodatkowe, dla osób chętnych.

27 marca przypada Międzynarodowy dzień Teatru. Poniżej widać 2 linki do spektakli teatralnych udostępnionych w sieci przez Teatr Polski w Bydgoszczy.  Kto ma dobrej jakości połączenie internetowe, może obejrzeć dowolny spektakl teatralny. Mogą być te wskazane niżej albo inny, znaleziony w Internecie lub w telewizji. Musi to być spektakl z kategorii „teatr dla dzieci”.

Po obejrzeniu napiszcie sprawozdanie i przyślijcie – tak jak zadania obowiązkowe – na adres: kolopolonistycznedr@vp.pl

Spektakle:

"Opowieści zimowe" na podstawie twórczości H. Ch Andersena

http://www.encyklopediateatru.pl/przedstawienie/47472/opowiesci-zimowe

"Wycinanki. List z morza"

https://youtu.be/VUf8bwkZKV4

czwartek, 26 marca

MATEMATYKA

Proszę wydrukować lub przepisać materiał w formie notatki. 

HISTORIA

Dzień dobry! Zaczynamy drugi tydzień pracy. Mam nadzieję, że wykonaliście zadania w kartach pracy.
Zapiszcie w zeszytach następny temat: Kryzys Rzeczpospolitej. Następnie przepiszcie  nacobezu z podręcznika. Przechodzimy teraz do strony https://notatkizlekcji.pl/historia/kryzys-rzeczpospolitej.html
z której czytamy prezentację (pod jej koniec są zadania do wykonania , spróbujcie je wykonać). Zachęcam do obejrzenia filmiku i quizzu pod prezentacją . Dla utrwalenia tematu proszę zrobić ćwiczenia 1-4 w kartach pracy.Proszę przesłać mi  te ćwiczenia (zdjęcie) na stronę gigap@onet.pl z podpisem czyje to karty. Zadania dodatkowe z prezentacji i quizz -dla chętnych za plusy do aktywności też przesłać do mnie.
Powodzenia!   Następny kontakt za tydzień!

Grażyna Paliwoda

środa, 25 marca:

JĘZYK POLSKI

Temat: Zdania złożone współrzędnie.

Przeczytaj w podręczniku wiadomości o zdaniach złożonych współrzędnie – w ramce na str. 283.

Przepisz do zeszytu temat i notatkę:

1. Zdania złożone zawierają dwa lub więcej orzeczeń. Zbudowane są z dwóch lub więcej zdań składowych.

Orzeczenie – część zdania wyrażona osobową formą czasownika.

2. Zdania złożone współrzędnie:

łączne np. Ania czyta i słucha radia. (najczęstsze spójniki: i, oraz)

rozłączne np. Kupię ciastka albo wybiorę cukierki. ( spójniki: albo, lub)

przeciwstawne np. Świeci słońce, ale jest zimno. (spójniki: ale, a, lecz)

wynikowe np. Pada deszcz, więc tworzą się kałuże. ( spójniki: więc, toteż)

3. Przecinki stawiamy:

– rozdzielając zdania składowe w zdaniu złożonym współrzędnie, w których nie ma spójników.

np. Czytam książkę, słucham radia.

– przed spójnikami zdań wynikowych i przeciwstawnych.

np. Jest zimno, więc zostanę w domu.

4. Nie stawiamy przecinków przed spójnikami zdań łącznych i rozłącznych.

np. Przeczytam powieść przygodową albo wypożyczę utwór fantasy.

Wykonaj zadania:

Zad. 1. str. 284. z podręcznika – przepisz do zeszytu.

Zad. 2/56 i 3/57 – w zeszycie ćwiczeń.

BIOLOGIA

Kochani uczniowie,

W związku z zaistniałą sytuacją proszę, abyście w ramach podsumowania treści związanych ze stawonogami i mięczakami napisali referat na temat „Skorupiaki, pajęczaki, owady – podobieństwa i różnice” (minimum 5 podobieństw i 5 różnic). Uwzględnijcie w nim zarówno kwestie dotyczące ich budowy, jak i miejsca występowania czy znaczenie dla człowieka i przyrody.
Swoje prace prześlijcie do mnie pod adres e-mail schola@interia.pl do dnia 29 marca 2020r.  W tytule podajcie imię i nazwisko oraz klasę. Dzięki temu pozyskam Wasze adresy e-mail i będę mogła kontaktować się z Wami. Tą samą drogą podam Wam informację zwrotną co do uwag na temat pracy i oceny.
Osoby, które z różnych przyczyn nie będą miały możliwości napisania pracy w formie elektronicznej lub odesłania jej drogą e-mail'ową, proszę o założenie portfolio, w którym będą zbierały wszystkie zadania z biologii, a które sprawdzę w późniejszym terminie.

Źródła, z których możecie skorzystać podczas pisania referatu:

podręcznik

https://epodreczniki.pl/a/stawonogi/D16SVRGM0

http://www.biologia.net.pl/zoologia/stawonogi.html

https://www.medianauka.pl/stawonogi

Liczę jednak, że znajdziecie jeszcze wiele innych ciekawych informacji.

Pozdrawiam serdecznie – Milena Wojtczak

 

Przed 25 marca:

BIOLOGIA (A. Pawlak, Ż. Chylewska)

Lekcja 1. Temat: Przegląd i znaczenie płazów.

  1. Przypomnijcie sobie budowę płazów oraz ich cechy przystosowujące do życia w dwóch środowiskach.
  2. Zapiszcie w zeszytach temat i otwórzcie podręczniki na stronie 95.
  3. Przy pomocy podręcznika opiszcie “Rozmnażanie i rozwój płazów”.
  4. Przeczytajcie rozdział ,,Przegląd i znaczenie płazów” (strona 97) i na jego podstawie wykonajcie kartę pracy.
  5. Kartę pracy wydrukujcie i wklejcie do zeszytów, lub przepiszcie ręcznie do zeszytu.

W wolnym czasie zachęcamy do obejrzenia filmu na temat płazów: Płazy.

 

JĘZYK POLSKI (D. Rosińska)

Lekcja 4. Temat: Jak dyskutować?

Dzisiaj podyskutujemy na Waszej grupie. Przygotujcie się do tego.

1. Przeczytajcie wiadomości na temat dyskusji w podręczniku na str. 120 – 121.

2. Bardzo ważna jest kultura dyskusji. Najważniejsze zasady znajdziecie w podręczniku na str. 121.

2. Ustnie wykonajcie zad. 1. str. 122 w podręczniku.

3. Na grupie podyskutujemy na temat: "Jaki sposób nauki jest lepszy – tradycyjny – w szkole czy nauka zdalna – taka jak w tym tygodniu?”

Wyraźcie swoje zdanie na grupie. Zacznijcie dyskusję np. o godz. 17. Możecie też ustalić wcześniejszą  godzinę – jak Wam pasuje. Ja zajrzę tam o godz. 18, włączę się do Waszej dyskusji.

4. Czytamy lekturę "Tajemniczy ogród". Można ją znaleźć na stronach: Wolne Lektury, Gov.pl

Tutaj link do lektury:

https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/tajemniczy-ogrod.html

Wyślę Wam tez plik książki na grupę.

 

HISTORIA (G. Paliwoda)

Lekcja 1.

Temat1: Potop szwedzki.

  1. Przeczytać punkty z nacobezu z podręcznika.
  2. Obejrzeć prezentację https://www.youtube.com/watch?v=eHCuN0w4ubY.
  3. Następnie z pomocą podręcznika wykonać ćwiczenia 1-4, str.50-51w kartach pracy.

Temat2: Wojny z Turcją.

  1. Przeczytać punkty nacobezu z podręcznika.
  2. Obejrzeć prezentację https://www.youtube.com/watch?v=1Rap3wYRYFo .
  3. Następnie przy pomocy podręcznika wykonać ćwiczenia1-4 str.53-54w kartach pracy.

W następnym tygodniu zbierzemy informacje o wojnach w XVII wieku w Polsce.

Trzymajcie się zdrowo!                      
Grażyna Paliwoda

 

RELIGIA (D. Stankiewicz, J. Wojtczak)

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.
Drodzy uczniowie. Oto tematyka tego tygodnia (16.03 do 20.03.2020 r.) Zapraszam do pracy.
Temat:  „Człowieka nie można zrozumieć bez Chrystusa” Święty Jan Paweł II
1. Zapisz temat w zeszycie.
2. Przeczytaj fragment Pisma Świętego  Mt. 7,24-27 ( podręcznik str. 130)
3. Wykonaj polecenie 1 w kartach pracy str. 85
4. Na podstawie tekstu „Budować dom to znaczy budować życie” ( podręcznik str. 131  ) wykonaj zad. 2 w kartach pracy str. 86
Powodzeniasmiley

 

JĘZYK POLSKI (Dagmara Rosińska)

Lekcja 3. Temat: Tworzymy opis przeżyć – ćwiczenia utrwalające.

1.Przypomnij sobie zasady tworzenia opisu przeżyć – podręcznik – str. 70.

2. Wykonaj zadania w ćwiczeniach.

 zad.2. str. 118, zad. 4. str. 119, zad. 5. str. 120.

 

MATEMATYKA (M. Okoniewski)

Proszę uczniów o wpisywanie się do klasy na classroom w goole.

Tam przekaże na bieżąco zadania do wykonania oraz informacje odnośnie zdalnych lekcji.

Pozdrawiam.

 

JĘZYK POLSKI (D. Rosińska)

Lekcja 2. Temat: Jaki morał płynie z bajki Ignacego Krasickiego „Przyjaciele”?

1. Znacie już bajkę „Przyjaciele” Adama Mickiewicza – z młodszych klas. Dla przypomnienia – przeczytajcie.

https://literat.ug.edu.pl/amwiersz/0023.htm

2. Posłuchaj na You Tube bajki „Przyjaciele” Ignacego Krasickiego w wykonaniu aktorki,  Bożeny Adamek. Trochę już znacie ten utwór, kiedyś czytaliśmy. Teraz dokładniej zajmiemy się jego przesłaniem.

https://www.youtube.com/watch?v=rihrirIFCfE

3. Przeczytaj tekst. Ignacy Krasicki „Przyjaciele”

https://literat.ug.edu.pl/ikbajk/047.htm

 

4. Po zapisaniu w zeszycie tematu lekcji napisz plan wydarzeń. Zastosuj równoważniki zdań.

5. Wypisz z bajki morał. (Pamiętaj – cytując, stosujemy cudzysłów.)

6. Jaka nauka płynie z tego utworu? To przesłanie jest aktualne w dzisiejszych czasach? Napisz  5 – 10 zdań.

Zadanie dodatkowe –dla chętnych. Jakie widzisz elementy wspólne obu bajek – Krasickiego i Mickiewicza?

 

MATEMATYKA (M. Okoniewski)

Proszę o wydrukowanie lub przepisanie notatki do zeszytu.

Rozwiąż zadania. Rozwiązania prześlij w formie zdjęcia lub skanu na adres micokn11@wp.pl.

materiały matematyka z kluczem – podręcznik dla klasy 6

 

BIOLOGIA (M. Wojtczak)

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości zapoznaj się ze stroną e-podręcznika

https://epodreczniki.pl/a/stawonogi/D16SVRGM0.

Sprawdź swoją wiedzę – rozwiąż zadania tam zawarte. Dodatkowo uzupełnij załączoną kartę pracy, sporządzoną w oparciu o zasoby Nowej Ery.

 

TECHNIKA (T. Jarecki)

Drodzy Uczniowie,

proszę wykonać na papierze milimetrowym ćw. 4 str. 44 zgodnie z poznanymi zasadami rzutowania prostokątnego.

 

JĘZYK POLSKI (D. Rosińska)

Lekcja 1. Związki wyrazów w zdaniu – ćwiczenia utrwalające.

Na stronie: aleklasa.pl znajdziesz test. Rozwiąż zadania, a następnie sprawdź swoje odpowiedzi – pod testem podane są prawidłowe rozwiązania.

Poniżej link do strony:

aleklasa.pl/gimnazjum/gramatyka/c172-skladnia/zwiazki-wyrazow-w-zdaniu-test