Klasa 6c

czwartek, 30 kwietnia

HISTORIA

Temat: Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.

1. Zapiszcie temat w zeszycie.

2. Przeczytajcie wiadomości w podręczniku (s. 152-157).

3. Obejrzyjcie link: https://www.youtube.com/watch?v=pf-9vpQyxic

4. Przepiszcie do zeszytu notatkę:

– punkty 1-4 (podr. s. 157),

– jako punkt 5: konfederacja (podr. s. 153 – margines),

– jako punkt 6: anarchia (podr. s. 155 – margines).

5. Sprawdźcie swoją wiedzę:

– test: https://notatkizlekcji.pl/historia/rzeczpospolita-za-panowania-wettinow.html

– quiz: http://learningapps.org/watch?v=pjzckj3o501

[Kto chce, może wraz ze zdjęciami ćwiczeń przysłać zdjęcia wyniku testu oraz wyniku quizu – na dodatkowe 2 plusy. Brak zdjęć testu i quizu nie skutkuje otrzymaniem minusów]

6. Wykonajcie zadania w zeszycie ćwiczeń:

– wszyscy: ćw. 1-6 (s.78-80), [1 plus]

– chętni: ćw. 7 (s. 80), [1 plus]

7. Zróbcie zdjęcia wykonanych zadań i przyślijcie do wtorku (05.05.) do godz. 13:00 na podany mail: widze_widze@wp.pl

MATEMATYKA

Lekcja 15  Temat: Tabele

Na dzisiejszej lekcji będziemy odczytywać informacje z tabeli. Proszę rozwiązać z zeszytu ćwiczeń zadania ze str. 127, 128 i 129

Czekam na zdjęcia. Do zobaczenia w w Google Classroom.

środa, 29 kwietnia

MATEMATYKA

Lekcja 14  Temat: Pole i objętość graniastosłupów. Ćwiczenia.

Dzisiaj utrwalamy wiadomości zdobyte o graniastosłupach. Rozwiąż proszę zadania z załącznika i odeślij do sprawdzenia do godz. 12.

Zadania rozwiąż w zeszycie. Pamiętaj:

  • O rysunkach w zadaniach otwartych.
  • Objętość graniastosłupa V = Pp*H
  • Pole powierzchni, to suma pól wszystkich ścian i podstaw.
  • W zadaniach, gdzie pytamy o litry, sok, mleko itp. liczymy objętość
  • W zadaniach, gdzie masz podać wynik w litrach, możesz na początku zamienić jednostki na dm. Jak policzymy objętość naczynia wynik będzie w dm3=litr.

POKAŻ ZAŁĄCZNIK

wtorek, 28 kwietnia

MATEMATYKA

Lekcja 13  Temat: Pole i objętość graniastosłupów.

Proszę zapoznaj się raz jeszcze z filmem na You Tube https://www.youtube.com/watch?v=ydzPXJLnYlA

Ćw. 1 Zamień jednostki

20000mm3=       cm                                      6l =         cm3                                     2m3=                    l

2,2dm3=              cm                                    4ml =     cm                                      50cm3=                   dm3

Ćw. 1

Oblicz pole powierzchni i objętość sześciennej kostki lodu o krawędzi 8mm

Oblicz pole powierzchni i objętość prostopadłościanu o wymiarach 3cmx7cmx10cm.

Rozwiąż zadania z podręcznika str. 135, 136 zad. 1, 4, 5, 8, 10,17

Czekam na zdjęcia waszych zadań.

czwartek, 23 kwietnia

HISTORIA

Temat: Podsumowanie rozdziału IV "Od absolutyzmu do republiki".

1. Zapiszcie temat w zeszycie.

2. Zapoznajcie się z poniższym materiałem:

   – podsumowanie:              POKAŻ ZAŁĄCZNIK

   – sprawdzenie wiedzy: https://www.quizme.pl/quiz/start/1213075420

3. Przepiszcie poniższy punkt do zeszytu i wykonajcie zawarte w nim polecenie:

         1) Wykonaj zadania 1-6 w zeszycie ćwiczeń (s. 76-77).

4. Zróbcie zdjęcia i prześlijcie do poniedziałku (27.04.) do godz. 13:00 na podany mail: widze_widze@wp.pl

MATEMATYKA

Lekcja 12  Temat: Objętość graniastosłupa. Jednostki objętości.

Proszę zapoznaj się raz jeszcze z filmem na You Tube https://www.youtube.com/watch?v=ydzPXJLnYlA

Zapisz w zeszycie przerysuj do zeszytu tabelkę

1litr = 1dm3

1litr = 1000ml (mililitrów)

Ćw. 1 Zamień jednostki

2cm3=       mm3                                              3l =         dm                                   200m3=                 l

2dm3=        cm                                              4000l =       m3                                   50000mm3=       cm3

Ćw.2  Do każdego zadania narysuj odpowiednią bryłę i zapisz wzór. Jeżeli autor zadania pyta nas o litry, mililitry, m3 (zauważcie, że są to jednostki objętości) więc liczymy w tych zadaniach objętość bryły.

Oblicz:

  1. Pole powierzchni i objętość sześcianu o krawędzi 6cm.
  2. Pole powierzchni i objętość prostopadłościanu o wymiarach 3cm, 4cm, 12cm.
  3. Oblicz ile litrów wody zmieści się w akwarium w kształcie prostopadłościanu o wymiarach  40cm, 70cm i 50cm.
  4. BabcIa przelała kompot z garnka do 10 słoików, z których każdy ma pojemność 250ml. Ile co najmniej litrów pojemności ma garnek.
  5. W wierszu „Paweł i Gaweł” A. Fredry czytamy, że znajdujący się na piętrze pokój Pawła był cały w wodzie. Ile litrów wody potrzeba aby wypełnić do połowy pokoju o wymiarach 5mx4mx2,5m?

Czekam na zdjęcia waszych zadań.

wtorek, 21 kwietnia

MATEMATYKA

Lekcja 11  Temat: Objętość graniastosłupa.

Dzisiaj dowiecie się jak policzyć objętość każdego graniastosłupa. Umiesz obliczyć objętość prostopadłościanu. Wiesz już, że objętość graniastosłupa zależy od wielkości podstawy (pola) i wysokości.

Proszę zapoznaj się z filmem na You Tube https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=S8HrnvYJBN8

Zapisz w zeszycie

Objętość graniastosłupa = pole podstaw * wysokość graniastosłupa

V = Pp*H

Ćw. 1

  • Narysuj bryłę i zaznacz dane liczby (pamiętaj by długości były zapisane w tej samej jednostce)
  • obok bryły narysuj podstawę,
  • zapisz wzór na pole podstawy i policz jej pole – Pp,
  • zapisz wzór na objętość  i wylicz jej wartość

Oblicz:

  1. Objętość sześcianu o krawędzi 10dm.
  2. Objętość prostopadłościanu o wymiarach 4cm, 4cm, 1dm.
  3. Objętość graniastosłupa trójkątnego o wysokości  10cm, który w podstawie ma trójkąt prostokątny o przyprostokątnych 3cm i 4cm

Wykonaj ze str. 113 w zeszycie ćwiczeń ćw. 7
Czekam na zdjęcia waszych zadań.

poniedziałek, 20 kwietnia

MATEMATYKA

Lekcja 10  Temat: Objętość prostopadłościanu.

  1. Dzisiaj dowiecie się jak policzyć objętość prostopadłościanu. Zadajmy sobie pytanie: Od czego zależy ilość wody jaką możemy wlać do prostopadłościennego akwarium? Proszę zapoznaj się z filmem na You Tube https://www.youtube.com/watch?v=XIvX_MEqI1g . Wiesz już, że objętość graniastosłupa zależy od wielkości podstawy (pola) i wysokości. Proszę zapoznaj się z filmem na You Tube https://www.youtube.com/watch?v=Foe58Vp7S9A  wykonaj notatkę w zeszycie z załącznika                              POKAŻ ZAŁĄCZNIK
  2. Oblicz:
    a) Pole powierzchni sześcianu o krawędzi 3cm.
    b) Objętość sześcianu o krawędzi 4dm.
    c) Pole powierzchni prostopadłościanu o wymiarach 3cm, 3cm, 10cm.
    d) Objętość prostopadłościanu o wymiarach 3cm, 3cm, 10cm.

Czekam na zdjęcia waszych zadań.

czwartek, 16 kwietnia

MTEMATYKA

Lekcja 9  Temat: Pole powierzchni graniastosłupów. Ćwiczenia

  1. Pole powierzchni graniastosłupów to suma pól wszystkich ścian i podstaw.
    (ściana boczna graniastosłupa to zawsze prostokąt, więc zawsze wzór a*b; podstawy graniastosłup może mieć różnego kształtu, więc wzory też będą odpowiednie do sytuacji. PAMIETAJ policz ściany i sprawdź czy dodałeś wszystkie, dodaj zawsze dwie podstawy)
  2. Wykonaj zadania z podręcznika str. 132 zad. 2, str. 133 zad. 7, 10, 13
    Wyobraź sobie o pole jakich ścian pyta autor zadania, narysuj je i oblicz pole. Wykonaj taką ilość rysunków, która pozwoli Ci zrozumieć co masz policzyć.

Czekam na zdjęcia waszych zadań.

HISTORIA

Temat: Stany Zjednoczone Ameryki.

1. Zapiszcie temat w zeszycie.

2. Przeczytajcie wiadomości w podręczniku (s. 143-149).

3. Obejrzyjcie krótkie filmy:

https://www.youtube.com/watch?v=vHptv2hM3Qs

https://gwo.pl/powstanie-stanow-zjednoczonych-p4658

4. Przepiszcie do zeszytu notatkę [punkty 1-4, s. 147 z podręcznika oraz jako punkt 5 – Konstytucja – podręcznik, s. 146, prawy margines]

5. Wykonajcie zadania w zeszycie ćwiczeń:

– ćw. 1-4, s. 72-73,

– ćw. 1-4, s. 74-75.

6. Zróbcie zdjęcia wykonanych zadań i przyślijcie do poniedziałku (20.04.) do godz. 13:00

[W temacie wiadomości wpisz imię i nazwisko oraz nr z dziennika] na mail: widze_widze@wp.pl

 

wtorek, 7 kwietnia

MATEMATYKA

Lekcja 8. Temat: Pole powierzchni graniastosłupów.

  1. Pole powierzchni graniastosłupów to suma pól wszystkich ścian i podstaw.
    (ściany boczne graniastosłupa to zawsze prostokąt, więc zawsze wzór a*b; podstawy graniastosłup może mieć różnego kształtu, więc wzory też będą odpowiednie do sytuacji. PAMIETAJ policz ściany i sprawdź czy dodałeś wszystkie, dodaj zawsze dwie podstawy)
  2. Wykonaj zadania z podręcznika zad. 1 str. 131, oraz zadania z zeszytu ćwiczeń str.121,122,123 i 124

Czekam na zdjęcia waszych zadań.

poniedziałek, 6 kwietnia:

MATEMATYKA

Lekcja 7. Temat: Pole powierzchni prostopadłościanu.

Dzisiaj na lekcji dowiecie się jak policzyć pole prostopadłościennego pudełka.
Proszę spójrz na swój model prostopadłościanu i sześcianu, zastanów się ile musisz przygotować papieru aby obkleić swoje pudełka. Należy policzyć pola wszystkich ścian i podstaw i je dodać.

  1. Pole powierzchni sześcianu (zastanów się jakie musisz wyciąć kształty z papieru i jakiej wielkości aby obkleić sześcian – sześcian składa się z 6 takich samych kwadratów, wobec tego należy policzyć pole takiego kwadratu i pomnożyć  przez 6) Proszę obejrzeć film na You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=FTEwYNz5Ohc)
    Notatka do zeszytu znajduje się w załączniku.   POKAŻ ZAŁĄCZNIK
  2. Pole prostopadłościanu. (spójrz na swój model, sytuacja jest trudniejsza, musisz wyciąć po dwa prostokąty, mamy trzy rodzaje tych prostokątów. Proszę obejrzeć film na You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=lNa_Wu0Nlwo)
    Notatka do zeszytu znajduje się w załączniku.    POKAŻ ZAŁĄCZNIK
  3. Zadania do rozwiązania znajdziesz w załączniku. Czekam na zdjęcia.   POKAŻ ZAŁĄCZNIK

czwartek, 2 kwietnia:

czwartek, 2 kwietnia:

MATEMATYKA

Lekcja 6. Temat: Graniastosłupy proste i ich siatki.

Dzisiaj na lekcji dowiecie się co to jest graniastosłup prosty. Poznaliście już dwie bryły sześcian i prostopadłościan. Obie te bryły to graniastosłupy proste. Proszę obejrzyj film na You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=VBBz7MpLEFA) Zapiszmy notatkę:

  1. Graniastosłup prosty to bryła, która ma dwie identyczne i równoległe podstawy, a ściany boczne są prostokątami.
  2. Przykłady graniastosłupów w naszym otoczeniu: (proszę napisz 5 przykładów)
  3. Graniastosłupy i ich siatki. (Nazwy graniastosłupów biorą swoje nazwy od kształtu podstawy.) Przerysuj do zeszytu notatkę z załącznika                                      pokaż załącznik
  4. Poćwicz swoje umiejętności rozwiązując zadania z epodręcznik.pl (https://epodreczniki.pl/a/graniastoslupy-proste/DQUfbj3vK)
  5. W zeszycie ćwiczeń wykonaj wszystkie zadania ze str.116,117 i 118
  6. Wykorzystując patyczki do szaszłyków i plastelinę zbuduj model sześcianu, prostopadłościanu oraz graniastosłupa trójkątnego.

Czekam na zdjęcia notatek, modeli oraz zdjęć zeszytów ćwiczeń.

HISTORIA

Temat: Nowe potęgi europejskie

1. Zapiszcie temat w zeszycie do historii.

2. Przeczytajcie wiadomości w podręczniku (s. 138-142).

3. Przepiszcie do zeszytu notatkę (punkty 1-3, s. 142 w podręczniku).

4. Utrwalcie wiadomości:

https://notatkizlekcji.pl/historia/nowe-potegi-europejskie-w-xviii.html

5. Wykonajcie zadania w zeszycie ćwiczeń:

– wszyscy: ćw. 1-5, s. 69-70,

– dla chętnych: ćw. 6-7. s. 71.

6. Zróbcie zdjęcia zeszytu ćwiczeń: s. 66-68 oraz 69-70/71 i przyślijcie do piątku (03.04.) do godz. 13:00 na podany mail: widze_widze@wp.pl [w temacie wiadomości proszę wpisać swoje imię, nazwisko i nr z dziennika]

wtorek, 31 marca:

MATEMATYKA

Lekcja 5. Temat: Siatka prostopadłościanu i sześcianu.

  1. Dzisiaj na lekcji nauczycie się rysować siatkę prostopadłościanu i sześcianu o konkretnych wymiarach.
  2. Proszę o przygotowanie pudełek – domowych modeli prostopadłościanów (po obejrzeniu filmu jedno pudełko możesz rozciąć). W punkcie 1 powtórzymy poprzednią lekcje.
  • Narysuj prostopadłościan i uzupełnij zdania:

Liczba wszystkich ścian (pamiętaj, postawa to też ściana):……..

Liczba podstaw:………….

Liczba krawędzi:………….

Liczba wierzchołków:………….

  • Siatka prostopadłościanu o wymiarach 2cm, 4cm i 6cm (Siatka to kształt, który zobaczycie po rozcięciu waszego prostopadłościennego pudełka). W narysowaniu siatki pomoże wam film na You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=6WBQAXB6ZAw)
  • Siatka sześcianu o krawędzi 3cm. (Narysuj siatkę pamiętając, że sześcian to ten wyjątkowy prostopadłościan, w którym wszystkie ściany to kwadraty.)
  • Proszę wykonaj ćwiczenia z załącznika. Oczywiście czekam na zdjęcia waszych zadań.   pokaż załącznik

poniedziałek, 30 marca:

MATEMATYKA

Lekcja4 Temat: Prostopadłościan i sześcian.

1. Przygotujcie wasze pudełka – prostopadłościany i sześciany

2. Budowę prostopadłościanu i sześcianu przybliży wam film na You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=5h9CyxzieDk) Zrób notatkę ze slajdu Zapamiętaj – przerysuj bryły do zeszytu i opisz je. W rysowaniu brył pomoże wam film na You Tube (pamiętaj, że krawędzie boczne mają równą długość) (https://www.youtube.com/watch?v=qmeD7p4h5kc&feature=youtu.be) lub rysunek w załączniku.                    pokaż załącznik

3. Sprawdź co zapamiętałeś rozwiązując zadania ze strony (https://epodreczniki.pl/a/szesciany-i-prostopadlosciany/D1BhAYGYE)

4. Proszę przerysować do zeszytu rysunki z pliku i wykonać zadania.               pokaż zadanie

czwartek, 26 marca:

HISTORIA

Temat: Oświecenie w Europie.

1. Proszę zapisać temat w zeszycie do historii.

2. Przeczytajcie wiadomości w podręczniku na s. 132-137.

3. Sporządźcie notatkę w zeszycie (przepisz punkty 1-5, s. 137).

4. Wykonaj zdania 1-7 w zeszycie ćwiczeń na s. 66-68.

 

MATEMATYKA

Lekcja 3. Figury na płaszczyźnie.

Witam was w trzeciej lekcji. Dziękuję za nadesłane już zadania. Proszę pamiętać, że notatki i zadania mają być wykonane w zeszycie. Nie wszyscy z was przesłali mi notatkę. Proszę przesłać nie zaliczone zadania.

Dzisiaj zaczniemy utrwalać wiadomości o figurach. Proszę pamiętać o wzorach na pola figur obok rysunków.

1. Proszę rozwiązać zadania z podręcznika str. 57, 58 zad. 1,2,3,4,5,6,7,8. W zeszycie muszą się pojawić rysunki. Rozwiązaniu zad. 7 ułatwi wam film na YOU TUBE (https://www.youtube.com/watch?v=4W9_mjkp6F4)

2. Na zdjęcia notatki oraz ćwiczeń czekam do czwartku 26.03.Pozdrawiam Mariola Deja.

3. W przyszłym tygodniu omawiać będziemy sześcian i prostopadłościan. Proszę was o dwa takie pudełka (do końca tygodnia). Prostopadłościan np. pudełko po paście , pudełko po syropie lub kroplach. Sześcian – tam ściany muszą być kwadratami (kształt kostki Rubika) np. pudełko po kremie. Pudełka możecie wykonać sami. Pudełka wykonane osobiście to dodatkowa praca i dodatkowy +.  

 

Przed 25 marca:

BIOLOGIA (A. Pawlak, Ż. Chylewska)

Lekcja 1. Temat: Przegląd i znaczenie płazów.

  1. Przypomnijcie sobie budowę płazów oraz ich cechy przystosowujące do życia w dwóch środowiskach.
  2. Zapiszcie w zeszytach temat i otwórzcie podręczniki na stronie 95.
  3. Przy pomocy podręcznika opiszcie “Rozmnażanie i rozwój płazów”.
  4. Przeczytajcie rozdział ,,Przegląd i znaczenie płazów” (strona 97) i na jego podstawie wykonajcie kartę pracy.
  5. Kartę pracy wydrukujcie i wklejcie do zeszytów, lub przepiszcie ręcznie do zeszytu.

W wolnym czasie zachęcamy do obejrzenia filmu na temat płazów: Płazy.

 

MATEMATYKA (M. Deja)

Lekcja 2. Zamiana jednostek. Pola figur.(20.03.2020)

1. Witam was w drugiej lekcji. Dziękuję za nadesłane już zadania. Proszę pamiętać, że notatki i zadania mają być wykonane w zeszycie. Nie wszyscy z was przesłali mi notatkę.

2. Dzisiaj przypomnimy sobie zamianę jednostek. Ułatwi wam to film na You Tube (https://www.youtube.com/watch?v=ydzPXJLnYlA) Proszę przerysuj tabelkę z filmu do zeszytu. (Jest inną formą „bałwanka”, którego pokazywałam na lekcji.)

Ćw.1. Uzupełnij:

1cm =……….dm                                 b) 1m= ……. cm                                c) 1dm =………..cm

1cm2 =……….dm2                              1m2= ……. cm                                  1dm2 =………..cm2

Ćw. 2. Uzupełnij

54m2=…….cm2                                 300m2 =………dm2                           4cm2 =…… mm2

27a =……..m2                                    75km2=………..ha                             4dm2 =……..mm2

4mm2=……..cm2                              3m2 =………….km2                           2dm2=……….m2

3. Utrwalajcie poznane wzory na pola figur. Przypominam, że musicie odpowiedni wzór dopasować do odpowiedniej figury. Proszę wykonać następujące zadania z zeszytu ćwiczeń: str.82 i 83 ćw.1,2 i 4 oraz str. 90 ćw. 10.

4. Na zdjęcia notatki oraz ćwiczeń czekam do wtorku 24.03. Zatem do wtorku. Pozdrawiam Mariola Deja.

 

INFORMATYKA (M. Kaźmierczak)

Pozdrawiam moją grupę smiley

Osobom zainteresowanym programowaniem proponuję przygodę z programem Scratch. Na początek warto zainstalować sobie program (wtedy do pracy nie trzeba połączenia z Internetem) – W RAZIE POTRZEBY poproście o pomoc swoich rodziców lub inną dorosłą osobę. Program Scratch w wersji offline jest darmowy i możecie go pobrać z następującej strony:

https://scratch.mit.edu/download/scratch2

Do sprawnego działania programu potrzeba najnowszej wersji Adobe AIR i od tego programu zacznijcie instalację. Kolejny krok – pobranie i instalacja Edytora Scratcha Offline.

Wystarczy kilka kliknięć i gotowe! Możecie zaczynać pracę z programem – to ta ikonka z rudym kotem.

Gdyby okazało się, że po zainstalowaniu programu polecenia nie wyświetlają się w języku polski tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=zjP4XeMsv8o znajdziecie instrukcję jak ustawić język polski.

Na początek proponuję Wam obejrzenie filmu „Scratch – podstawy pracy z programem” (www.youtube.com) a potem zachęcam do eksperymentowania.

Dobrej zabawy i ciekawych pomysłów

 

RELIGIA (D. Stankiewicz, J. Wojtczak)

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.
Drodzy uczniowie. Oto tematyka tego tygodnia (16.03 do 20.03.2020 r.) Zapraszam do pracy.
Temat:  „Człowieka nie można zrozumieć bez Chrystusa” Święty Jan Paweł II
1. Zapisz temat w zeszycie.
2. Przeczytaj fragment Pisma Świętego  Mt. 7,24-27 ( podręcznik str. 130)
3. Wykonaj polecenie 1 w kartach pracy str. 85
4. Na podstawie tekstu „Budować dom to znaczy budować życie” ( podręcznik str. 131  ) wykonaj zad. 2 w kartach pracy str. 86
Powodzeniasmiley

 

TECHNIKA (T. Jarecki)

Drodzy Uczniowie,

proszę zapoznać się z tematem "Rzuty prostokątne" w podręczniku i wykonać w zeszytach ćw. 3 str. 43 przy pomocy przyrządów do rysowania.

 

MATEMATYKA (M. Deja)

Lekcja 1. Pole równoległoboku i rombu:

1. Proszę obejrzeć film na YouTube – pole równoległoboku i rombu

2. Proszę wykonać notatkę w zeszycie. Proszę narysować:

  • równoległobok (kolorem zaznaczyć podstawę i wysokość) i zapisać wzór na pole.
  • dwa romby, w pierwszym narysować przekątne (kolorem zaznaczyć przekątne) i zapisać wzór na pole z przekątnymi, w drugim zaznaczyć kolorem podstawę oraz wysokość i zapisać wzór na pole z podstawą i wysokością.

3. Proszę poćwiczyć rozwiązywanie zadań na pole równoległoboku  oraz pole rombu (szaloneliczby.pl)

4. Proszę przerysować do zeszytu rysunki zamieszczone w pliku ćwiczenia i wykonać zadania.

5. Notatkę z rozwiązaniami (skan lub zdjęcie) proszę przesłać na adres: mariola.deja1@wp.pl

W tytule proszę napisać nazwisko i klasę. Za wykonywane zadania otrzymacie plusy. Zadania pojawiać się będą co dwa dni. Proszę pilnować terminów, bo za wysłane zadanie po terminie nie będzie plusów. Do zobaczenia w szkole Mariola Deja.
 

INFORMATYKA (M. Kaźmierczak)

Uczniów posiadających konto w PixBlocks proszę o rozwiązanie do końca tygodnia kolejnych 10 zadań.